CO2-blinde: Er det bevisst eller ubevisst blindhet som ligger bak Regjeringens forslag til statsbudsjett? Foto: Thomas Rasmus Skaug/Dagbladet
CO2-blinde: Er det bevisst eller ubevisst blindhet som ligger bak Regjeringens forslag til statsbudsjett? Foto: Thomas Rasmus Skaug/DagbladetVis mer

Avgifter på elbil

Spill for galleriet

Kommentar: Forslaget til statsbudsjett for 2018 satte i gang et forventet hylekor om elbilavgiftene. Er det grunn til bekymring?

Entusiasmen i bilmarkedet kan i stor grad deles i to: Det er bilistene, og det er elbilistene.

Når regjeringen nå slang forslaget for nytt statsbudsjett på bordet har de endret noen spilleregler for begge disse gruppene. Men hva er det som får størst blest, mest oppmerksomhet, og som har skapt et hylekor uten like?

Jo, at en liten andel av de som vurderer en elbil kanskje må finne seg i å betale et lite bidrag til statskassa i form av vektavgift.

Bidraget blir omtalt som Tesla-skatt, rett og slett fordi det foreløpig bare er biler fra Tesla som rammes. Ingen andre produsenter av elbiler lager biler som veier så mye som Tesla Model S og Model X, men flere er snart på vei. Både Jaguar, Audi og Mercedes-Benz ligger ikke langt bak i løypa.

Resultatet er at importører av merker som snart kommer med slike biler stikker hodet frem og roper høye varselrop om både det ene og andre, og klager på uforutsigbarhet. Men er det noe som er svært forutsigbart, så er det nettopp at det på sikt kommer avgifter på elbiler også, og ikke bare av den tunge typen.

Dette burde ikke komme som noen overraskelse på noen.

Norsk Elbilforening måtte også benytte anledningen til å si sitt.

Fra dem får vi vite at regjeringen motarbeider videre vekst i elbilmarkedet. Virkelig?

De fortsetter klagesangen ved å fortelle at vi risikerer danske tilstander med kollaps i elbilmarkedet, selv med tilsynelatende små endringer. Virkelig?

De foreslåtte endringene for elbil vil gjøre en gjennomsnitts Tesla Model X P100 rundt 8 prosent dyrere i innkjøp, og vi snakker da om biler til over en million kroner.

Dette er biler som går til en kundegruppe som stort sett ikke ser nevneverdig lenge på prislappen.

En middels Tesla Model S får en avgift på 9.371 kroner dersom forslaget går gjennom. Dette utgjør i overkant av 1 prosent forskjell i bilens pris, og stopper antagelig ingen. Om vi ser på de øvrige bruksfordelene for elbiler, blir disse pengene betalt tilbake med renters renter mange ganger allerede første bruksår.

Tesla-avgiften er ikke annet enn symbolikk og klargjøring av avgiftssystemet til en tid som snart kommer, for elbiler vil ikke være fritatt for engangsavgift i all evighet. At regjeringen samtidig varsler at de ønsker å frita elbiler for trafikkforsikringsavgift og omregistreringsavgift hyles det naturligvis ikke om.

Langt verre, del 1:

Det vil gi mye større utslag for den enkelte at regjeringen faktisk ønsker å fjerne alle fordeler det har å kjøre elbil som firmabil, for i forslaget fra regjeringen står det å lese:

Regjeringen foreslår å avvikle den særskilte fordelen for elbiler i firmabilbeskatningen.

Dersom man har en elektrisk firmabil kan man altså miste en fordel som alene kan utgjøre mer hvert eneste år, enn avgiften på bilen utgjør den ene gangen den blir kjøpt ny. Og dette går rett på brukeren, ikke på eieren – som ofte er et firma.

Langt verre, del 2:

Langt verre er det også at regjeringen ikke ønsker å høre på råd fra bilbransjen selv. Et samlet korps av bilimportører har levert et forslag til regjeringen for hybrider og ladbare hybrider der de sier at ladbare hybrider over 2 tonn ikke bør få en avgiftsrabatt på mer enn 15 prosent. Dette er nemlig vekten på den elektrifiserte delen av drivlinjen i de store tunge ladbare hybridene.

Men nei da. Her sier regjeringen at de ikke ønsker å gi 15 prosent avgiftsrabatt, men hele 23 prosent. Kan dette ha noe med at de liker å se de glorifiserte lave utslippene slike biler har på papiret, men som selv ikke et eneste regjeringsmedlem kan ha unngått å få med seg er så feilaktige at selv EU-kommisjonen har satt ned foten?

Kan det også være derfor at regjeringen ønsker å fjerne alle fordeler for ordinære hybrider, slik at kundene heller må velge en ladbar hybrid?

Ordinære hybrider har som kjent et mer edruelig oppgitt forbruks- og utslippstall på papiret. Det ser ikke like flatterende ut, men disse tallene stemmer langt mer med virkeligheten, og kan ofte utkonkurrere de ladbare versjonene i praksis. Det har vi som tester forbruk sett gjentatte ganger.

Men hvilken rolle spiller vel dét når et samlet korps av bilimportører ikke blir hørt, ei heller når de akkompagneres av et samstemt hylekor fra utsiden.

Da spiller det liten rolle at vi som tester bilene i praksis blåser i fløyta og roper varkso.

Alt ser ut til å være et spill for galleriet uansett.