Vis mer

Spesiell Mini Coupè

Her er spesialversjonen av spesialversjonen av Mini Coupè.

Det aller nyeste medlemmet i Mini-familien er knapt lansert før vi får se avarter av den. Det er ingen hemmelighet at Mini lanserer heftige versjoner av bilene i form av John Cooper Works-pakker, men nå har de strekt strikken enda lenger.

Coupé og Roadster er vist

Utholdenhetsløp

Det er Mini Coupe som nå har fått ekstra omsorg og pleie, og rett og slett blitt en racerbil. Hensikten er å delta i helgens 24-timers løp på nordsløyfa på Nürburgring, og det krever sine modifiseringer. Works-versjonen av Mini Coupe får antageligvis 208 hk når den kommer på markedet en gang neste år. Mini John Cooper Works Coupè Endurance, som det hele og fulle navnet på verstingen er, yter 250 hk, men drar rundt på langt mindre vekt enn gateversjonen vil gjøre. Dreiemomentet er oppgitt til 330 Nm, og bilen klarer en toppfart i overkant av 240 km/t. Alt dette fra en 1,6 liters bensinmotor.

Paceman underveis

Ny rekord?

Nürburgring må anses som et av de heftigste stedene å arrangere et 24-timers løp, og i helgens løp skal man være tørr bak ørene for å stille. Mini kommer til å få selskap av langt heftigere kjøretøy, med antatt langt høyere fartskapasiteter. For alle er ute på banen samtidig i 24 timer, kun avbrutt av nødvendige depotstopp. Nylig satte Renault rekord for biler med forhjulstrekk, noe Mini også har. Så får vi se etter helgen hvem som sitter igjen som den raskeste fremhjulsgnageren rundt ringen. Dette er for øvrig første gang i historien at en modifisert produksjonsbil lanseres for første gang under 24-timers løpet på Nürbrugring.

Vis mer


Helt vanlig, men forskjellig

Selv om det er gjort store endringer på Endurance-versjonen som skal kjøre i helgen, så er den basert på en helt ordinær Works-versjon. Det sier også reglementet at den må være, så lenge den stiller i en standardklasse. Interiøret er derimot kastet ut, og inn er det satt et sikkerhetsbur. De komfortabel (i denne målestokken) setene er byttet ut med en FIA-godkjent stol fra Recaro. All unødig vekt er kastet på båten, og totalt er vekten senket med nesten 20 %.

En tidlig Works, en god bruktbil?

Go-kart

Endringene innebærer også et stivere oppsett av chassiset, som blant annet har justerbare dempere. Go-kart følelsen skal være sterk tilstede, og bilen har hele pakka med hjelpemidler for bedre aerodynamikk, deriblant en godt synlig justerbar hekkspoiler. Som prikken over i’en, eller rosinen i pølsa, så er bilen utstyrt med luftstyrt jekk hvor fire staver går ned i bakken og løfter bilen så snart det settes luft på. Ingen nyhet, men akk så tidsbesparende. Så gjenstår det bare å se om Mini klarer å utnytte sin debut på legendariske Nürburgring.