Vis mer

Spesiell kampanje fra Hyundai

Hyundai Veloster har bare én dør på førersiden. De vil vise hvorfor. Metoden har blitt svært omdiskutert ...

Det eneste vi vet sikkert her i livet er at døden kommer en dag. For noen, som vi dessverre til stadighet blir minnet om, kommer den brått, uventet, tragisk.

Går det så an å spøke med noe slikt? Og i så fall, hvordan? Kan hensikten hellige midlene - for eksempel i (påstått) trafikksikkerhetsøyemed i en reklame for en bilmodell?

Nederlandsk fjernsyn - som ellers ikke er kjent for utstrakt forkjærlighet for forbud og sensur - synes tydeligvis ikke det.

Økt sikkerhet i trafikken

Trafikkdøden er noe menneskeheten har levd med i hundrevis av år, og noe som - inntil bilismen tok av for alvor - i stor grad ble sett på som noe av en fatalitet. Slik er det ikke lenger - både myndigheter, medier og bilprodusenter har gått sammen for å snu trenden, og har i stor grad fått til dette de siste 20 årene i de fleste land hvor bilen er blitt en selvfølge for folk flest.

Veloster - en sporty original

Den koreanske bilprodusenten Hyundai lanserte nylig en sporty kompakt bil ved navn Veloster - som, og det er poenget her, bare har én dør på førersiden (altså ut mot kjørebanen), men som har to dører på passasjersiden (altså stort sett mot veikanten).

Les mer om Hyundai Veloster her!

Den omstridte reklamesnutten:


Skremme for å beskytte?

Hva synes du?

Kan man spille på dødsfrykt for å selge en bil? (Avsluttet)
Så absolutt, utmerket og original idé(57%) 1072
Hvorfor ikke - hvis det når sin hensikt(27%) 512
Selvsagt ikke - forkastelig!(9%) 160
Usikker...(6%) 121
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


For å illustrere fordelen ved denne løsningen når det kommer til beskyttelse av baksetepassasjeren(e), laget Hyundai en reklamesnutt. Den spiller bevisst på det makabre registeret. Det er vel til og med vanskelig å kunne karakterisere det som galgenhumoristisk.

Bilen henvender seg til et ungdommelig publikum, og er altså en slags forlengelse av tidligere tiders GTI - eller "rimelig sportskupé"-trender. Dermed anser kanskje produsenten at passasjerene i denne typen bil, kanskje særlig sent på kvelden, trenger å beskyttes mot seg selv?

Skremme bort Ford-kunder?

Uansett motivasjon: Nederlandsk TV sensurerte bort denne skrekkfilmen. Om det er selve temaet eller om det har noe å gjøre med at det er en Ford Focus (det kunne vel vært hvilken som helst modell med to dører på passasjersiden) som er dødsengelens favoritt i filmen vites ikke. For vår del synes vi filmen er ganske godt laget, men spørsmålet består: Går det an?

Vi inviterer leserne til å gi sine meninger (se bort fra hvilken bilmodell Velosteren settes opp mot i dette tilfellet); bruk vår avstemningsboks til høyre - men se snutten først. Om du orker ...