Spenstig sportskupé fra Mazda

Smekker og asymetrisk og med original interiørdesign - slik fremstår konseptbilen Kabura som Mazdas første pil. (Joda, forklaring følger...)

Vis mer

Spenstig sportskupé fra Mazda

  1. Store bilder!


Det er noen av oss som har strevd litt med å forstå akkurat hva Mazdas slagord "zoom-zoom" egentlig innebærer. Vi aner vel instinktivt tilstedeværelse av zoom-zoom i den nye, mer dynamiske designen som har begynt å kjennetegne nye Mazda-modeller, og også i biler som mer direkte inviterer til kjøreglede slik som MX-5 eller RX-8 gjør det. Nylig presenterte Mazdas California-baserte designteam konseptbilen Kabura, et konsept som går litt lengre enn tradisjonelle normer for sportskupéer. Den inkarnerer i våre øyne Zoom-zoom-ånden.

Vis mer


Kabura: den første pil

“Kabura” er det japanske uttrykket for en pil som lager en hylende lyd i det den blir skutt ut. I historisk sammenheng betydde det også første pil i et slag eller en kamp. Øh, javel... og så? Jo, Mazda sier det slik: Den “første pil” tegner et bilde av Mazda’s ønske og streben etter å følge egne unike og spennende veier – som f.eks. bruk av rotasjonsmotor. Nå er riktignok ikke motoren i Kabura noen Wankel, men en firesylindret toliters bensinmotor. I Kabura er den koblet til en sekstrinns manuell girkasse. Motorens ytelser er ikke oppgitt. I Mazda Kabura er motoren plassert foran i bilen og kombinert med bakhjulsdrift gir dette et oppsett som er benyttet blant annet i Mazdas MX-5 og sportsbiler med rotasjonsmotor.

Vis mer


Innovativ interiørdesign

“I Kabura ønsket vi å benytte innovativ design for å få frem lidenskapen for bilkjøring og intensjonen er å tilføre litt intravenøs kreativitet” uttrykker Franz von Holzhausen, sjefsdesigner for Mazdas designstudio i California. "Selv om vi for øyeblikket ikke har planer om produksjon av Kabura, er den likevel ikke utelukkende et "ut i det blå" designkonsept. Den inneholder flere innovative løsninger som Mazda kan komme til å bruke i en fremtidig sportskupé".

Vis mer


Undersøkelser Mazda gjennomførte viste at majoriteten av kunder hadde behov for plass til en eller maksimalt to passasjer, mens en meget liten prosentandel i sjeldne tilfeller hadde behov for å benytte det fjerde setet. På bakgrunn av dette designet Mazda 3+1 seteløsningen.

En vanlig sidedør på venstre side gir adgang til førersetet og det bakre setet. Høyre side er asymmetrisk og har en helt annen design. Ved å ta bort hanskerommet og minimere instrumentpanelet kunne man plassere passasjersetet ca. 15 cm foran førerens sete. Slik får passasjeren bak bedre plass. Mazdas designere benyttet dører som er hengslet bak, såkalte freestyledører, for å lette adgangen til det bakre setet.

Interiøret er produsert av fornyet skinn som igjen er 100% etterbruk fra industrien og i denne sammenheng i stor grad rester fra produksjon av Nike sko. (!)

Spenstig eksteriør

Von Holzhausen beskriver Kabura’s eksteriør som “en kvikk flykropp der linjene flyter inn i hverandre". Kabura´s profil har likheter med klassiske kupémodeller, og frontruten og fremre del av taket er integrert i en hel overflate av glass som slipper inn ekstra lys i kupéen. Glassoverflaten som danner taket kan justeres slik at den slipper inn mer eller mindre lys.

Mens Kabura har utseende som en eksotisk sportsbil, har den ifølge Mazda de praktiske løsningene og en produksjonskostnad som gjør at den vil passe mange, også en yngre kjøpegruppe.

Spesifikasjoner:


  • Lengde: 405 centimeter
  • Bredde: 178 centimeter
  • Høyde 128 centimeter
  • Setekapasitet: 4 personer
  • Motor: 2.0 liter 16-ventilers bensinmotor

  • Girkasse: 6-trinns manuell
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Mazda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder