Spenstig smått fra øst

Hyundai har avduket en splitter ny mikrobil som skal overta etter Atos.

I tråd med Hyundais nye navnefilosofi er nykomlingen kalt i10. I’en er nå standard forbokstav på alle nye modeller og 10-tallet indikerer at dette er Hyundais minste bil. Førstemann ut med denne nye strategien var kompaktklassebilen i30 som ble lansert tidlig i sommer.

Mindre enn småbilene

De skarpeste av dere skjønner dermed sikkert at i10 ligger to klasser under kompaktklassen, og under småbilene. Navnet røper også at en ny småbil snart burde være på plass; i20. Det bekrefter da også disse spionbildene.

Småkrigere

Vis mer

Spenstig smått fra øst

  1. Store bilder


Nå skal det imidlertid handle om minstemann som skal inn et segment i fin utvikling og krige mot biler som eksempelvis Chevrolet Matiz, Kia Picanto og trekløveret Toyota Aygo, Citroën C1 og Peugeot 107.

Design

Designen virker inspirert av både storebror i30 og til en viss grad forgjengeren Atos. De små hjulene avslører at vi her snakker om virkelig liten bil. 356 centimeter er imidlertid lengre enn mange av konkurrentene, og også akselavstanden på 238 centimeter er for klassen raus.

Liten bensinmotor

Til å begynne med er bare et motoralternativ tilgjengelig, nemlig en 1,1-liters bensinmotor på 67 hestekrefter. Sammen med en femtrinns manuell girkasse klarer nykomlingen seg med 0,47 liter per mil. CO2-utslippet ligger på 119 gram per kilometer. Automatgir er for øvrig tilvalg.

Tidlig vår neste år

Hyundai i10 skal produseres i India og kommer til Norge mars neste år. Noen priser er ikke klare.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Hyundai-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder