Mercedes-Benz F800 Style research vehicle. Foto: Wieck
Mercedes-Benz F800 Style research vehicle. Foto: WieckVis mer

Spenstig Mercedes-forvarsel

Mercedes CLS, den luksuriøse, kupé-aktige sedanen basert på E-klasse, skal etterhvert erstattes.

Husker du F700? Det var en spektakulær konseptbil som Mercedes viste frem på bilutstillingen i Frankfurt i 2007. Den hadde som særegenhet, bortsett fra "vanndråpe"-designen en motor kalt DiesOtto, som kan funksjonere både som en diesel- og bensinmotor selv om den går på bensin.

Utviklingskjøretøy

Oppfølgingen av F700 er uviss, men her kommer F800. Denne gangen synes vi designen er mer flamme-inspirert enn vanndråpe-inspirert, men oppsikt kommer den i alle fall til å vekke når den vises for publikum i Genève neste uke. Skapningens fullstendige navn er F800 Style Research Vehicle og tjener ikke bare som blikkfang på Mercedes-standen, men som navnet indikerer, til å forske på og utvikle kommende teknologi.

Ladbar hybrid

Motoriseringen denne gang er fleksibel, det vil si at bilens plattform er bygget for å kunne huse forskjellige drivkilder (Multi-drive-platform). Den ene er en tidsriktig hybrid og skal etter det Mercedes opplyser være av den typen løsning man vil finne på neste generasjon S-klasse etterhvert, nemlig en ladbar elektrisk/bensin-løsning. Det dreier seg om en videreutvikling av den som ble vist i Frankfurt i fjor på Vision S 500 Plug-in Hybrid.

Den skal kunne gå opptil 27 kilometer i ren elektrisk modus - altså en fordel for lokalniljøet i byene. Det dreier seg om en videreutvikling av den lette hybridløsningen som vi tidligere har prøvd i Mercedes S 400 hybrid. Les om vår prøvekjøring av den her. I denne utgaven av F800 Style finner man en V6 bensinmotor på 300 hestekrefter paret med en el-motor som kan utvikle tilsvarende 109 hestekrefter, altså totalt 409 hester. Bilen er rask - toppfart er 250 km/t og 0-100 går på 4,7 sekunder. Allikevel er forbruket ved blandet kjøring på lave 0,29 liter per mil hvilket begrenser CO2-utslippet til 68 g/km.

Hydrogen og strøm

En annen løsning som presenteres er ren eldrift med brenselceller, med en rekkevidde på 600 kilometer. Da tankes det hydrogen som brenselcellene bruker til å produsere strøm som driver bilen. Vi har selv erfart at Mercedes er kommet et godt stykke på vei med denne teknologien. Les her om vår prøvekjøring av Mercedes B F-Cell. I F800 Style har Mercedes integrert den samme løsningen som den vi kjørte. Motoren utvikler 136 hestekrefter, hvilket kan virke snaut, men dreiemomentet er kraftig: 344 newtonmeter.

Mercedes-Benz F800 Style research vehicle. Foto: Wieck
Mercedes-Benz F800 Style research vehicle.
Mercedes-Benz F800 Style research vehicle. Foto: Wieck
Mercedes-Benz F800 Style research vehicle. Foto: Wieck
Mercedes-Benz F800 Style research vehicle. Foto: Wieck


Svinger selv

F800 Style integrerer en del kommende løsninger på sikkerhets- og førerassistansesiden; blant annet innvier den en videreutvikling av Mercedes' kjente Pre-Safe system som nå virker rundt hele bilen. Det vil si at den ikke bare bremser og forbereder seg på kollisjon forfra, men også bakfra og fra siden. Bilen har også et system kalt "trafikk-kork-assistent" - i lav hastighet (opp til 40 km/t) kan bilen både svinge, akselerere og bremse på egen hånd for å følge trafikken.

Mercedes F800 Style Concept skal vises på bilutstillingen i Genève neste uke.