Spenstig fra Mercedes

Denne luksus-studien, som dog ser svært så kjørbar ut, heter ConceptFascination.

Denne bilen sladrer nok en del om den kommende E-klasse fra Mercedes, som nærmer seg med stormskritt. Det den helt sikkert gjør er å vise hvilken designretning Mercedes er i ferd med å ta.

Spenstig

Umiskjennelig Mercedes - det er i hvert fall sikkert. Men de flytende og dynamiske linjene vi ser i denne bilen, ConceptFascination, er utvilsomt en del spenstigere enn det vi har sett på Stuttgart-produsentens modeller i middelklasse og øvre middelklasse hittil. Det første man legger merke til er at de fire frontlyktene ikke er runde men formet som ikke-matchende parallellogrammer - etter noens mening et nokså våget valg.

Shooting Brake

Det spekuleres i om denne modellen, som skal vises på Paris-utstillingen som åpner 4. oktober, kan være en indikasjon på hvordan neste generasjon CLK, som visstnok skal baseres på E-klasse, kan bli seende ut. Denne nye tolkningen av kupé-konseptet hos Mercedes fører tankene hen til klassiske "shooting brakes", det vil si en slags mellomting mellom kupé og stasjonsvogn, gjerne derivert fra luksusbiler, som den britiske adelen yndet å forflytte seg i når de skulle ut på jakt.

Jålete luksus

Vis mer

Spenstig fra Mercedes

  1. Energisk fra Mercedes: Bildene!


Bilen har et panoramatak i glass og sidevinduene er ikke adskilt av noen B-stolpe, på typisk Mercedes-kupé-manér. I interiøret er det lær, tre, aluminium og vevet tekstil som gir bilen dens luksuriøse karakter mens bagasjerommet, som skal ha en gulvflate på en kvadratmeter, har tregulv og er utstyrt med et foldbart picnic-bord i røkfarget glass. Både sigarfukter og champagnekjøler er "selvsagt" på plass. To kikkerter og et digitalkamera av høy kvalitet med utbyttbare Leica-linser hører til utstyret. Det er tydelig hva slags klientell man henvender seg til.

Diesel

Bilen kan kjøres, og har en tidsriktig motor - det dreier seg ganske enkelt om en firesylindret 2,2-liters turbodiesel BlueTec med AdBlue-teknologi. Maksimal effekt er oppgitt til 204 hestekrefter. Moderat motorisering, altså. For noen år siden ville Mercedes sannsynligvis ha valgt minst en hissig bensindrevet V6-motor...

Evig Mercedes

Mercedes hevder ellers at dette ikke er en bil som skal i produksjon slik den er, men en designstudie som har gjort det mulig for formgiverne å boltre seg litt med diverse spill av linjer og overflater. Litt - for en hovedregel hos Daimler AG er at en Mercedes alltid skal se ut som en Mercedes...

  • Se de store bildene her!