Vis mer

Spenning fra Finland

E-RA står for Electric Raceabout og er resultatet av et vitenskaplig prosjekt.

Vi hørte om prosjektet tidlig i 2008 og var vel egentlig skeptiske til om produktet det var snakk om ville bli spesielt interessant om det fikk se dagens lys.

Nå er imidlertid bilen klar og ikke bare ser den riktig så sivilisert ut, den har også meget interessante spesifikasjoner.

I konkurranse i USA

Den er et resultat av samarbeide mellom Metropolia tekniske universitet i Helsinki og andre utdanningsinstitusjoner. Bilen er nå ferdig til å evalueres og deltok nylig i første fase i den amerikanske Xprice-konkurransen for miljøvennlig teknologi i biler. Og at bilen er kjørbar er nå klart.

Vi har tidligere prøvekjørt den elektriske sportsbilen Tesla Roadster. Les om det her!

10 minutter lading

Målet er å få til en begrenset serieproduksjon av bilen, som blir ganske eksklusiv og sikkert ikke billig. Den har et karosseri i karbonfiber og to sitteplasser. E-Ra veier 1.700 kilo hvorav 550 er batteriene som består av litiumtitanat-celler. Tyngdepunktet er svært lavt og vektfordelingen 43% foran og 57% bak. Batteriet har en kapasitet på 32 kWh. Det skal kunne hurtiglades på 10 minutter.


Fire elmotorer

Bilen drives av en elmotor i hvert hjul med en samlet nominell ytelse på 200 kW (272 hk) og en maksimal effekt på 330 kW (448 hk) i opptil 10 sekunder. Maksimalt dreiemoment er vanvittige 3.200 newtonmeter, hvorav 1.000 såkalt nominelle - altså normalt tilgjengelige. Dette gjør bilen i stand til å nå en toppfart på 200 km/t. Akselerasjon fra 0 til 100 km/t skal ta 6 sekunder.

Ved blandet kjøring skal bilen ha en rekkevidde på opptil 200 kilometer. Da ligger strømforbruket på et nivå som tilsvarer 0,24 liter bensin per mil.

Vi kommer til å følge med dette prosjektet videre for å se om det når serieproduksjon, hvilket vi håper.