Vis mer

Spennende teknologi fra Mercedes

Bluezero-konseptene er interessante på flere måter. De hinter om både fremtidige modeller og teknologi.

La oss ta det synlige først. Mye tyder på at disse konseptene hinter kraftig om neste generasjon A- og eventuelt B-klasse. Det har vært spekulert i om Mercedes vil droppe høybygg-strategien til neste generasjon av sine minste biler, men nå kan det altså virke som man ikke gjør det likevel. Trolig vil Mercedes avsløre mer om hva disse bilene egentlig signaliserer litt senere, når de stilles ut på Detroit-salongen like over nyttår.

Tre i en

Så til teknologi-biten. Til tross for at dette fremstår som én bil med ett karosseri, har man laget tre ulike varianter. Disse heter E-Cell, E-Plus og F-Cell.

El-bil

E-Cell er en ren el-bil. El-motoren er lik med de andre Bluezero-konseptene og yter 120 hester. Takket være litiumionbatterier skal rekkevidden være 200 kilometer, og det med bare to timers ladetid. Trolig handler det da om spesielle kraftstasjoner og ikke vanlige vegguttak.

Plug-in

Vis mer


E-Plus har samme drivlinje pluss en liten tresylindret turbomotor på 1,0 liter, hentet fra Smart. Denne motoren skal ikke drive bilen direkte, men snarere lade opp batteriene når disse begynner å bli tomme. En plug-in-hybrid med andre ord. Den totale rekkevidden skal være 600 kilomete, hvorav de første 100 går kun på strøm.

Her kan du lese om en annen raring av en konseptbil fra Mercedes.

Hydrogen

F-Cell er en brensecellebil som benytter hydrogen som drivstoff. Også denne har samme motor som de to andre bilene.

Raske

Alle bilene skal klare 0-100 på under 11 sekunder og blir med det ganske spreke. Dermed er de med å bekrefte inntrykket av at el-bilene er i ferd med å bli stadig mer komplette. Men fortsatt er det nok en stund til disse eventuelt kommer i produksjon. Mer om dette får vi altså trolig vite like over nyttår.

Kilder: Motorauthority.com, Autoweek.nl