NYTT UTTRYKK: Om saksedørene blir med til produksjon, vites ikke. Men det er mye annet nytt ved den svenske elbilen som utvikles i disse dager. Foto: Uniti Sweden AB
NYTT UTTRYKK: Om saksedørene blir med til produksjon, vites ikke. Men det er mye annet nytt ved den svenske elbilen som utvikles i disse dager. Foto: Uniti Sweden ABVis mer

Utvikler elbil i Sverige

Spennende svensker vil forandre verden

Den er allerede blitt VR-kjørt av en tysk EU-kommisjonær og en femåring. Den har fire hjul, men ikke noe ratt. Frontruten er en informasjonskjerm. Og flere titalls personer har allerede bestilt den...

Små, elektriske bybiler er i seg selv ikke noe nytt. Vi kjenner fra tidligere både norske (eks-danske) Buddy og fordums Think - som gjenoppsto for siste gang i 2011, og i nyere tid, en underlig skapning som Renault Twizy.

Dette er likevel på mange måter noe helt nytt.

Uniti er navnet, og den er utviklet i Sverige. Den er resultatet av et prosjekt, opprinnelig folkefinansiert via Fundedbyme, som styres fra universitetet i Lund. Prosjektlederen, Lewis Horne, har tidligere grunnlagt en EU-finansiert organisasjon som støtter gründere og oppstartsselskaper med fokus på såkalt sosial bærekraft. Han er også ambassadør for innovasjon og gründerskap utnevnt av det svenske utenriksdepartementet.

Teamet består av folk med bakgrunn både fra tekniske- og akademiske innovasjonsmiljøer, finans og bilteknologi og -design, blant annet en som tidligere har jobbet for Koenigsegg og en designer med erfaring fra Ford. En rød tråd i prosjektet er bærekraftig og fremtidsrettet teknologi

FØRSTE UTKAST: Det ligger an til å bli et rimelig futuristisk designuttrykk dersom denne tidlige prototypen blir mal for det endelige produktet. Foto: Uniti Sweden AB Vis mer

Da er det ikke overraskende at utgangspunktet for den nye elbilen, som er beskrevet i investeringsforslaget, er sosialt ansvar og miljø. Idéen er å løse på best mulig måte problemene som individuell mobilitet skaper i byene. Det freier seg både om forbrenning av fossilt drivstoff, køer og helseskadelige utslipp.

Fra smartmobil til smart mobilitet

Uniti er ifølge utviklingsteamet et forslag til løsning der man oppdaterer brukeropplevelsen til noe i nærheten av det man har med en smarttelefon. De mener at kjøretøyene i byene i dag er unødvendig store og tar for mye plass - derfor er Unitis dimensjoner tilpasset bykjøring. Uniti registreres for øvrig som firehjuls motorsykkel slik som dagens Buddy.

Videre har man fjernet alle unødvendige funksjoner, de altfor mange plastdetaljene i interiøret og det Uniti-folkene kaller statiske grensesnitt - som plastknapper. Samtidig beholdes alle viktige funksjoner som finnes i vanlige biler og det hevdes at komfort, sikkerhet og «tilstrekkelig» bagasjeplass er ivaretatt. Ytelsene skal også være spreke nok, men effektive.

Dataspill-inspirert betjening

Konstruksjonsmaterialene skal være miljøvennlige og ha lokal opprinnelse. Kjøretøyet inkluderer kjøreassistent-systemer, betjening via et joystick-lignende system og førerinformasjon i form av HUD (head-up display) projisert i helskjermsformat - den første i bilindustrien, hevdes det - selv om vi tidligere har omtalt et lignende system, kalt virtuell frontrute.

Etter å ha gått gjennom investeringsforslaget, får vi inntrykk av at det er gjort et grundig forarbeid, og finansieringsmålet skal da også være mer enn nådd. For øvrig har det store antallet investorer gjort det nødvendig etter svensk lov å gjøre Uniti til et aksjeselskap.

SKALLET: Foreløpig har bilen kun vært å kjøre i Virtual Reality (VR), men prototypen skal etter sigende være klar i 2017. Foto: Uniti Sweden AB Vis mer

Kundesegment på 30 millioner - innledningsvis

Hva slags kunder ser så Uniti for seg? Fokus vil i starten være på vesteuropeiske mennesker omkring 25 til 34 år, som bor i by og har høy inntekt. De har regnet ut at Sverige, Tyskland, Storbritannia og Frankrike tilsammen har 30 millioner innbyggere i det markedssegmentet. Gruppen kan likevel utvides til å gjelde teknisk interesserte personer i alle aldre. Ifølge gründerne gir de 140 forhåndsbestillingene - riktignok ikke bindende - en statistisk relevant stikkprøve på målgruppen.

Prototypen som er bygget er den vi ser på bildene. I første kvartal 2017 skal kjerneteknologiene være på plass i en utviklingsplattform basert på et eksisterende kjøretøy og mot slutten av året skal et testfartøy som skal inneholde produksjonsbilens funksjoner og eksteriør, være på plass. Første leveranser til kunder antas å skje rundt årsskiftet 2019/2020.

Så gjenstår det å se om Uniti klarer å så løpet ut. At det ikke skorter på stå-på-iver og vilje, er i hvert fall sikkert.

I videoen under forklarer daglig leder i Uniti Sweden bakgrunnen og perspektivene til prosjektet.

Les også: