<b>TIDSRIKTIG PROFIL:</b> Med høyere bakkeklaring og tøffe detaljer gjør Qoros seg klar til å entre markedet med sin City SUV. Foto: QOROS
TIDSRIKTIG PROFIL: Med høyere bakkeklaring og tøffe detaljer gjør Qoros seg klar til å entre markedet med sin City SUV. Foto: QOROSVis mer

Spennende SUV fra Qoros

Qoros har allerede vakt oppsikt, både med sin moderne design og sikkerheten. Her er mer.

Sist vi omtalte Qoros nye SUV var den lite annet enn en spennende skisse. Men nå har vi fått mer fakta. Og her er det mye å glede seg over.

Tar en Subaru?

Den nye modellen til det kinesisk-israelske merket heter Qoros 3 City SUV 1.6T, og har antagelig blitt inspirert av Subaru XV. Den bilen er nemlig en så hevet og modifisert utgave av nyeste Impreza at den fremstår som en egen SUV-modell, og ikke bare en «cross»-tilpasning.

Smak og behag kan alltid diskuteres, men førsteinntrykket er at Qoros har lykkes bedre enn Subaru.

Utgangspunktet for Qoros nye modell er kompaktkombien Qoros 3 Hatch, som har fått økt bakkeklaringen med nesten 7 centimeter. SUV-versjonen har også større hjuldimensjon og den har en del attributter som hører SUV-verdenen til, eller snarere crossover-verdenen. For det er den kategorien denne bilen helt tydelig tilhører.

QOROS: Klassisk moderne SUV-design. Foto: QOROS
QOROS: Høy bakkeklaring. Foto: QOROS
QOROS: Et interiør som ser bra ut. Hvor bra det virker må vi komme tilbake til. Foto: QOROS
QOROS: Skinn, Isofix-fester, nedfellbare seter og skiluke i midten. Foto: QOROS
QOROS: 70-30 nedfelling av baksetene. Foto: QOROS
QOROS: Stilren SUV. Foto: QOROS
QOROS: Baklykter. Foto: QOROS
QOROS: Foto: QOROS
QOROS: Ganske anonym bakfra, bortsett fra de to store pottene. Foto: QOROS
TIDSRIKTIG PROFIL: Med høyere bakkeklaring og tøffe detaljer gjør Qoros seg klar til å entre markedet med sin City SUV. Foto: QOROS


Lengre enn Qashqai

Om Qoros 3 City SUV er relativt høyreist, er den fortsatt kompakt og har dimensjoner i øvre sjikt av C-segmentet, populært kalt Golf-klassen. Lengden er 445 centimeter. Det er omtrent som en Ford Focus, men også større enn kompakte SUV-er på markedet som Mitsubishi ASX eller nye Nissan Qashqai.

Bilen har en relativt lang akselavstand på 269 centimeter og bredden er sjenerøse 185 centimeter. Høyden er 150 centimeter, altså et sted mellom en vanlig kompaktbil og en SUV. Større hjul, som sagt: Standard felgdiameter er 17 eller 18 tommer alt etter hvilken utstyrsgrad man velger.

Bilen har en egenvekt på 1.390 kilo og bagasjevolumet er oppgitt til 403 liter - 1.105 liter med nedfelte bakseter.

Nesten online

TAMMERE: Slik så forhåndsskissen ut - en del tøffere enn det endelige resultatet. Som vanlig... Foto: QOROS Vis mer


QorosQloud, som vi omtalte for ikke lenge siden, kommer med spesialtilpassede apper for både iOS og Android. Dette skal stort sett være standard.

QorosQloud er den egenutviklede plattformen for tilkoblede tjenester. Denne innbefatter navigasjon og relaterte tjenester, en plattform for deling av informasjon med andre med tilgang til sosiale medier, samt kjøreassistanse. Det sistnevnte er et kapittel for seg, som vi skal se nærmere på og komme tilbake til. Det dreier seg nemlig om å analysere førerens adferd bak rattet for så å komme med forslag til forbedringer. Som om bilen til en viss grad tok på seg rollen som kjørelærer...

Standardutstyret skal være relativt komplett og der inngår eksempelvis en såkalt Multi Media Hub (MMH) - et informasjons- og underholdningssystem med Bluetooth.

Europa-motor

Hva tror du?

Kineserne kommer! (Avsluttet)
Det er sikkert og visst(78%) 891
Kanskje, vet ikke(12%) 136
Aldri i verden(10%) 118
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


SUV-en blir første modellen fra Qoros som tilbys med en 1,6-liters turbomotor som er utviklet i Europa. Den yter 156 hestekrefter og et dreiemoment på 210 Newtonmeter i området 1.750 til 5.000 omdreininger - meget tidsriktige karakteristikker med andre ord.

Sekstrinns manuell girkasse er standard, med en dobbelkløtsj-kasse (DCT), også den med seks trinn, tilbys til utvalgte utstyrsnivåer.

Med manuell girkasse akselererer Qoros 3 City SUV til hundre på 10,1 sekunder, med DCT-kassen tar det 10,8 sekunder. Snittforbruket blir tilnærmet likt uansett kasse - henholdsvis 0,68 og 0,69 liter per mil.

Trygg bil?

På sikkerhetsfronten vil vi vi tro at Qoros ikke har tenkt å la det være med suksessen fra i fjor. De regner da også med å oppnå fem stjerner i EuroNCAP også for den nye suven.

Men når kommer den?

Når det eventuelt blir aktuelt å lansere denne bilen i Europa vites ikke per i dag, men vi regner med at det kinesiske markedet vil ha et behov for å få de tidlige leveransene.

Det er godt mulig vi får vite mer på Genève-utstillingen i mars - Qoros ser uansett ut til å være det første kinesiske merket som har noen særlig sjanse til å lykkes hvis de velger å gå for en skikkelig lansering på det gamle kontinent.

Det motsatte ville egentlig overraske oss, når vi ser innsatsen de har gjort for å gjøre både design og motorisering Europa-vennlig.