Foto: Subaru
Foto: SubaruVis mer

Spennende Subaru

Subaru ivaretar sine kjerneverdier men ekspanderer sin visjon.

Dette er Subaru Hybrid Tourer Concept.

Om Toyotas inntreden i Subaru-kapitalen har noe med det å gjøre vet vi ikke, men det er tydelig at hybridløsninger opptar den egenartede japanske produsenten. Subaru understreker allikevel at de vil fortsette å dyrke sitt "arvestoff" hvor den såkalt symmetriske firehjulsdriften og motorenes bokserkonfigurasjon er vesentlige bestanddeler.

Futuristisk

Bilen vi ser her er et konsept som skal stilles ut på Tokyo-messen. Måkevingedørene er et første tegn på at dette fortsatt er en konseptbil, interiøret likeså. Dashbordet er bevegelig og innstillbart for å tilpasses førerens individuelle behov og skinnsetene har ventilasjonsfunksjon.

I alt tre motorer

Bilen er motorisert med en toliters direkteinnsprøytet bensinturbomotor samt to el-motorer. Bensinmotoren er naturligvis en bokser. Vi har ingen oppgaver over ytelser på forbrenningsmotoren, men det presiseres at elmotoren foran har en maksimaleffekt på 10 kW (13,6 hk) og at den bak kan yte opptil 20 kW (27,4 hk). Elmotorene kan drive bilen fra oppstart og ved svært lave hastigheter. De kan også utfylle bensinmotoren ved behov. Transmisjonen er av typen kontinuerlig variabel - altså trinnløs (CVT). Subaru kaller den Lineartronic. Batteriet er av typen litiumion som på elbilen Stella.

Familieklassen

For øvrig tilsvarer bilens dimensjoner en mellomklasse-familiebil med sin lengde på 463 centimeter, bredde på 189 centimeter og høyde på 142 centimeter.

Vi har foreløpig ingen informasjon om når en løsning à la den som er vist her eventuelt vil komme i produksjon.

Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru
Foto: Subaru