Foto: Alfa Romeo
Foto: Alfa RomeoVis mer

Spennende ny VW Golf-konkurrent

Det ble verken 149 eller Milano, men Giulietta.

Alfa Romeos 100-årsjubileum står for døren og ifølge den italienske bilprodusenten er denne bilen en hyllest til en av merkets mest emblematiske modeller. Det dreier seg om en ny modell i kompaktsegmentet ("Golf-klassen") og etterfølgeren til 147, som har hatt en lang karrière på nesten 10 år.

Kompakt "pluss"

Designen på nykommeren er i tråd med tendensen som oppsto med den ganske alment beundrede 8C Competizione. Den lille friskusen Alfa MiTo var først ute blant de mer folkelige Alfaene med denne typen formspråk. (Vår prøvekjøring av den bilen kan du lese om her). Dimensjonene er litt nærmere en Ford Focus enn en Golf, altså i øvre ende av kompaktsegmentet. Bilen er 435 centimeter lang, 180 centimeter bred og 146 centimeter høy. Alfa ønsker å kjennetegne den nye modellen med en høy grad av sportslighet i tillegg til den særegne italienske designen.

Kun med turbo

Bilen lanseres bare med turbomotorer. Tre er bensindrevne: 1.4 TB med 120 hk og 1.4 TB MultiAir med 170 hk samt en sportsutgave (som kommer noe senere), med den klassiske "Quadrifoglio Verde"-betegnelsen. Dette er en 1750 TBI som yter 235 hestekrefter. På dieselsiden får nye Giulietta en 1.6 JTDm med 105 hk og en 2.0 JTDm med 170 hk.

Aktiv demping og diffbrems

Dette er en klassisk Giulietta fra 50-tallet, her i Sprint - kupéversjonen. Foto: Wikimedia Commons/Charles01 Vis mer


Et i utgangspunktet stramt understell suppleres av et elektronisk system kalt Alfa DNA, som innvirker på motor, styring, hjuloppheng og girkasse for å gi muligheten til å velge mellom tre oppsett: Dynamisk - for aktiv kjøring, Normal - for mer avslappet kjøring, og All Weather - for en mer forsiktig/sikker kjørestil på dårlig føre. Bilen har også Q2-systemet som, for å forenkle, inkluderer en differensialbrems på forakselen for begrensing av understyring og gi bedre retningssikkerhet.

Særlig mer enn det vet vi foreløpig ikke om denne spennende latinske Golf-utfordreren. Vi kommer tilbake med mer informasjon samt eventuelle priser når vi har dette tilgjengelig - bilen skal avdukes på publikum først under Genève-utstillingen i mars.

Ikke bare el-bil: Mange spennende biler kvalifiserer til miljølån. Deriblant Alfa Romeo Giulietta. Foto: Alfa Romeo
Foto: Alfa Romeo
Foto: Alfa Romeo
Forgjengeren: Alfa 147
Dette er en klassisk Giulietta fra 50-tallet, her i Sprint - kupéversjonen. Foto: Wikimedia Commons/Charles01