Spennende hybridbiler på vei

Opel vil etter alt å dømme lage sin egen versjon av den spennende hybridbilen Chevrolet Volt.

«...en rekkevidde på omtrent 65 kilometer med kun strøm som drivmiddel...»


Volt er svært mye omtalt i internasjonal bilpresse, men her i landet har vi nok hørt litt mindre om den. Den er likevel aktuell for Europa og trolig også Norge. Det er imidlertid også en Opel-versjon på gang. Opel har et litt mer kjent navn i Europa og det vil trolig hjelpe på salget. De har allerede vist en konseptbil ved navn Flextreme som skal hinte om produksjonsvarianten av denne hybridbilen. E-Flex er for øvrig navnet på plattformen som er ment for bruk i en rekke modeller etter hvert, deriblant Volt som ligger først i løypa.

Mest strøm

Konseptbilen Opel E-Flex fra høsten 2007 Foto: Opel Vis mer


Under skallet finner vi stort sett den samme teknikken som i Volt. Det betyr hybridteknikk med hovedfokus på det elektriske. For Volt er nemlig i utgangspunktet en el-bil. Elektromotoren er designet for å kunne drive bilen alene. Det krever en del krefter og derfor vil også motoren trolig yte omtrent 160 hestekrefter.

Litium-ion

Men en kraftig motor er ikke nok hvis batteriene ikke har kapasitet til å gi en tilstrekkelig rekkevidde. Og det er nok her den per i dag største utfordringen ligger. Volt og Flextreme venter nemlig på at litium-ion-teknologien skal bli tilstrekkelig utviklet til å fungere også i masseproduserte biler. Batteripakken er for øvrig montert langsgående under bilen og veier om lag 180 kilo.

De fleste turer på ren strøm

Foto: Opel Vis mer


General Motors lover at man skal oppnå en rekkevidde på omtrent 65 kilometer med kun strøm som drivmiddel i Volt. Det blir neppe særlig annerledes i Opels bidrag. Det er nok til at de aller fleste kjøreturer vil kunne gjennomføres uten at en dråpe fossilt brennstoff fortæres, i alle fall direkte i kjøretøyet.

Volt og Flextreme fra Opel vil nemlig bli utstyrt med stikkontakter for ladning på gårdsplassen. Dermed kvalifiserer disse til å bli såkalte plug-in-hybrider.

Aggregat

Men nok et ess i ermet er måten man har valgt å bruke forbrenningsmotoren på. Dette blir nemlig ikke en ordinær hybrid som har forbrenningsmotoren som primær drivkilde. I stedet fungerer motoren som et rent aggregat som lader batteriene når strømnivået blir for lavt.

Liten forbrenningsmotor

Konseptutgaven av Volt Foto: Chevrolet Vis mer


Dette gjør at forbrenningsmotoren ikke trenger all verdens kapasitet. Derfor velger man trolig å gå for en tresylindret 1,0-liter som går på foreløpig uavklart drivstoff. Denne kan så stort sett putre på jevnt turtall og lade batteriene til tilstrekkelig nivå. Dermed brukes den bare av og til på langturer og rekkevidden blir som i en normal personbil.

Dessuten er det mer effektivt å bruke energien i en el-motor ettersom den har høyere virkningsgrad enn en vanlig forbrenningsmotor. Sistnevnte kan anvendt som generator løpe på optimalt turtall og jevn belastning slik at forbruket dens også blir lavest mulig. Det betyr at forbrukstallene vil bli gode også med tomme batterier.

Snart?

Smugtitt på produksjonsvarianten av Volt Foto: Chevrolet Vis mer


Forhåpentligvis blir disse bilene relativt raskt realisert. Både fordi de er interessante biler, men også fordi et General Motors i store problemer er avhengig av noen merkevarebyggende suksess-modeller. For Volts vedkommende snakkes det om lansering mot slutten av 2010, mens Opels bidrag nok ikke kommer før nærmere 2012.

Les mer om GMs eksperimentering med strøm her.

Les mer om Volt.

  • Store bilder av Chevrolet Volt her.
  • Store bilder av Opel Flextreme.