Vis mer

Spennende hybrid-teknologi

Hyundai vil også være med blant de som eksperimenterer med plug-in-hybrider.

Plug-in-hybrider er selvforklarende nok definert ved at man kan plugge i en strømkabel og lade batteriene mens man står parkert. Slik har man maksimalt med strøm før man skal ut å kjøre, og plug-in-hybridene kan typisk klare seg et godt stykke kun på strøm før forbrenningsmotoren kommer inn i bildet.

Noen produksjonsbiler i salg på det åpne markedet med slik teknologi finnes det per i dag ikke, men flere jobber hardt på teststadiet. Mest kjent er kanskje Chevrolet Volt som allerede er vist, men ikke kommer før trolig i 2012. Opel vil også lansere sin versjon av denne bilen; Ampera.

Kompakt

Hyundai vil ikke være noe dårligere og viser nå frem konseptbilen Blue-Will, en fireseter på størrelse med en kompaktklassebil.

Bensinmotor

I motsetning til i nevnte Volt og Ampera, er ikke forbrenningsmotoren forvist til en jobb som et rent strømaggregat som bare lader batteriene. Her bidrar forbrenningsmotoren også direkte til fremdriften. Mer presist snakker vi om en 1,6-liters bensinmotor med 152 hestekrefter koblet til en trinnløs automatkasse.

Kraftig el-motor

El-motoren yter 136 hester og kan drive bilen alene eller sammen med bensinmotoren. Det samme gjelder for bensinmotoren slik at kraftleveransen kan varieres trinnløst fra ren el-kraft til rent bensindrift.

Fanger opp energien

Opel skal etter planen komme med sin plug-in-hybrid Ampera i 2012 Vis mer


I tillegg til regenerering av bremsekraft, har Hyundai også laget en anordning for å fange opp varmen i eksosanlegget og omdanne denne til strøm. I tillegg er taket dekorert med solceller.

0,22 liter per mil

Hyundai opplyser at bilen kan gå opptil 64 kilometer bare på strøm, dersom batteriene er fulladede. Blandet forbruk skal i følge Hyundai ligge helt ned mot 0,22 liter per mil. Imponerende, men all den tid dette er et rent konsept, sier det i grunn ikke alt for mye utover at det ligger mye potensial i denne teknologien.

Visjon

Det foreligger neppe planer om å lage noen produksjonsversjon av denne konseptbilen. I stedet er det først og fremst snakk om et utstillingsvindu for teknologi Hyundai har tenkt å bruke i fremtidige serieproduserte hybrider.

Blue-Will vises i disse dager på en bilutstilling i Seoul.