Foto: Peugeot
Foto: PeugeotVis mer

Spektakulært fra Peugeot

Peugeot HX1 er både skulptur, limousin, flerbruksbil, dieselbil og hybrid.

Det er ikke bare bildematerialet fra Peugeot som er uvanlig - dét er også kjøretøyet som er avbildet. Peugeot går hardt ut og annonserer at denne konseptbilen ved navn HX1 omdefinerer begreper som forventninger og følelser.

Og bak kreasjonen står faktisk en nordmann, Per Ivar Selvaag, som er sjefsdesigner for konseptbiler hos Peugeot.

Lav flerbruksbil

Noe av det som definerer en flerbruksbil er at man bygger i høyden for å optimalisere plassutnyttelse. Trodde vi. Men, nei - her går Peugeot andre veier. Tilpasningsdyktighet er stikkord her, og den romslige familiebilen - som Peugeot kaller en MPV (flerbruksbil) er både lav og svært aerodynamisk. Også tilpasser den seg altså forholdene - eksempelvis med "flaps" som på fly, som effektiviserer aerodynamikken i forhold til hastigheten.

Lang, bred og lav

HX1 er altså bygget i lengden og i bredden og viser seg å være like mye limousin som flerbruksbil. Den er nesten fem meter lang (495 centimeter) og hele 199 centimeter bred - med andre ord ikke noe for parkeringshusene i bysentrum. Med sine 137 centimeter i høyden rager den ikke akkurat - det er ti centimeter lavere enn dagens familiebiler og 20, minst, lavere enn flerbruksbilene i klassisk forstand.

Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot

På mange måter er det dagens Mercedes R-klasse som ligger tettest opp til denne måten å tolke flerbruks-idéen på, selv om den tross alt er en god del høyere.


Fra limousin til MPV

For øvrig ser vi av bildene at bilens formgivning er både sporty og luksuriøs, og at interiøret er klart konseptbil-preget. I utgangspunktet er konfigurasjonen utpreget luksusbil-aktig med gedigen plass til de to baksetepassasjerene. Ved behov kan imidlertid ekstra passasjerplasser trekkes ut mellom de to standard-seteradene, og vips! MPV-funksjonalitet. En artig detalj er midtkonsollen, som har detaljer i Carrara-marmor, samme som er blitt benyttet på operaen i Oslo.

Hybrid

Drivlinjen begynner å bli kjent og er en Peugeot-Citroën-spesialitet. Her er det dieselmotoren på 204 hestekrefter, kjent fra Peugeot 508 GT (Les om vår prøvekjøring av den her!), som leverer kreftene foran og en elektromotor på 95 hester som driver bakhjulene ved behov og eventuelt på egen hånd - i lavere hastigheter med opp til tre mils rekkevidde. Det nye med denne er at den har mulighet for lading via strømnettet - det dreier seg altså om en såkalt plug-in hybrid.

Konseptbilen skal vises under bilutstillingen i Frankfurt i høst.