Mercedes-Benz F 125: Jubileums-konseptbilen fra Daimler skal vise vei to bilgenerasjoner inn i fremtiden. Vi snakker 2025... Foto: Per Ervland
Mercedes-Benz F 125: Jubileums-konseptbilen fra Daimler skal vise vei to bilgenerasjoner inn i fremtiden. Vi snakker 2025... Foto: Per ErvlandVis mer

Spektakulære Mercedes F 125!

FRANKFURT (DinSide Motor): Denne ladbare brenselcelle-hybridbilen kjøres ved hjelp av berøring, tale og gester.

For 125 år siden tok Gottlieb Daimler ut patent på det som siden er blitt regnet som den første brukbare bilen. (Cugnots dampbil fra 1771 kan anses som en kuriositet). Det er altså et jubileum for bilen generelt og for Daimler, Mercedes-Benz' eierselskap, spesielt.

Jubileumsbilen i Frankfurt

Det har selvsagt ikke gått upåaktet hen i Frankfurt, der bilmessen i morgen åpner sine dører for publikum. Til beskuelse for pressens representanter sto allerede i går denne skapningen klar. Det er en konseptbil og heter F 125!. Avviket fra navnene på tidligere konsepter F 700 (Frankfurt 2007), og F 800 (Genève 2010), har sin naturlige forklaring...

Luksus gjenoppfunnet

Det var toppsjefen i Daimler-konsernet selv som foretok den første presentasjonen av dette kjøretøyet, som skal vise vei inn i bilismens ikke alt for fjerne fremtid. Bilen er en ladbar hybrid med firehjulsdrift og en rekkevidde på 1.000 kilometer. Den har som ambisjon å omdefinere begrepet luksusbil.

Her kan du se hvordan "avdukingen" av F 125! i Frankfurt foregikk:


S-klasse i 2025

Det er ansvarlig for forskning og utvikling hos Daimler AG, professor doktor Thomas Weber, som indirekte bekrefter at dette er fremtidens S-klasse og en bil som beviser at man ikke i fremtiden vil behøve å renonsere på raffinement og luksus av miljøhensyn. I motsetning til tidligere forskningskjøretøyer fra Mercedes, som har "sett" én generasjon inn i fremtiden, er F 125! en studie som skal "se" to generasjoner fremover. Med andre ord: I cirka år 2025 vil en Mercedes S-klasse kunne være omtrent slik (En generasjon S-klasse er omtrent syv år). Den vil da "selvfølgelig" måtte ligge i forkant både hva angår design, sikkerhet, komfort og ytelser.

Se vår video som viser bilen fra alle vinkler:



(Video: Per Ervland)

Hydrogen

Selvsagt er en rekke fremtidsrettede teknologielementer integrert i konseptet. Drivlinjen skal være helt utslippsfri og basert på hydrogenmatede brenselceller, men adskillig mer avansert enn den de har i produksjon i dag. (Les om Mercedes B-klasse F-Cell her). Hydrogentanken er integrert i gulvet og har en kapasitet på 7,5 kilo hydrogen. Den kan tåle trykk på opptil 700 bar.

Litium-svovelbatteri

Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Mercedes-Benz F 125: Jubileums-konseptbilen fra Daimler skal vise vei to bilgenerasjoner inn i fremtiden. Vi snakker 2025... Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland

Så over til batteriet. Parallelt med videreutviklingen av dagens litiumion-teknologi, forsker Daimler på både bruken av litium-luft og litium-svovel. Det er sistnevnte som er valgt som lagringsmedium i F 125!. Lagringskapasitet er opptil 10 kWh og batteripakken ligger bak baksetene. Denne kan drive bilen alene opptil 50 kilometer mens total rekkevidde i kombinasjon med brenselcellene er 1.000 kilometer før bilen må lades opp/hydrogen tankes. Utviklingen mot stadig høyere energitetthet gjør at Daimler-utviklerne regner med at denne batteritypen vil kunne lagre tilsvarende 350 watt-timer per kilo når det blir aktuelt med serieproduksjon av denne typen bil.


El-firehjulsdrift

Drivlinjen kompletteres av de fire elmotorene som hver driver et hjul, noe som gir et futuristisk firehjulsdriftssystem Mercedes kaller e4MATIC. Kontinuerlig effekt er 231 hestekrefter; toppefekt 313 hester. Det er tilstrekkelig til å gi F 125!, som har en struktur og et karosseri hovedsaklig laget av karbonforsterket plast og karon/aluminium-komponenter, en akselerasjon fra 0 til 100 på 4,9 sekunder og en toppfart på 220 kilometer i timen. Forbruket er beregnet til 0,79 kilo hydrogen per 100 kilometer hvilket tilsvarer at en dieselbil skulle ha et forbruk på 0,27 liter per mil.

Informasjonsskyen

Av annen teknologi kan nevnes at bilen betjenes via interaktive 3D-skjermer som reagerer på berøring og håndbevegelser kombinert med talekontroll. Bilen vil alltid være koblet opp mot informasjonsskyen - som ikke bare integrerer direkte kjøretøy-relaterte data, men også de sosiale nettverkene, vær- og trafikkinformasjon og lignende - og kontinuerlig utveksle data med denne.

Deretter tilpasses innstillinger, kjøremodus, informasjonsflyt og fører- og passasjerkommunikasjon i henhold til omgivelsene. (Dette er for øvrig teknologi Ford nylig presenterte konturene av under presentasjonen av EVOS, som DinSide overvar nylig). F 125! kan selvsagt på grunnlag av informasjonsanalysen i sanntid overta en del av kjørefunksjonene selv dersom sikkerheten krever det. Imidlertid vil føreren alltid ha kontrollen i ytterste instans.

Er så F 125! en utopi? Vel, som Daimler uttrykker det i substans: Det er dagens utopi som former morgendagens realitet.

Daimlers egen F125! presentasjonsvideo: