KV7 kan fylle Carnival sin rolle som en stor syvseter Foto: Kia
KV7 kan fylle Carnival sin rolle som en stor syvseter Foto: KiaVis mer

Spektakulær familiefrakter

Kia KV7 er en spektakulær konseptbil, men kan i virkeligheten også være utgangspunkt for en kommende familiefrakter.

Vi skrev om KV7 før nyttår, men nå har det blitt sluppet mer av både data og bilder. Og det er ikke bare vi som spekulerer i at dette fort kan vise seg å være mer alvor enn den spektakulære designen tyder på.

KV7 er en slags MPV, og Kia hevder de har dyrket de kantete formene som denne biltypen ofte har, i stedet for å skjule dem som mange forsøker. ”Embracing the box” har vært slagordet. Kia er jo ikke helt ukjente med dette. Faktisk minner designen litt om en forstørret versjon av Soul som selges i dag (markedsføres ikke i Norge).

Ny Carnival?

Derfor er det nok også ganske sannsynlig at dette blir en slags storebror til den lille fleksibilen. Hele 487 centimeter i lengden tyder imidlertid på at vi snakker om en bil i den virkelige flerbruksklassen, en slags ny Carnival. Andre mer kjente biler i denne klassen er Volkswagen Sharan og Ford Galaxy.

I så fall kan du være sikker på at de heftige måkevingedørene og det futuriske interiøret forsvinner på veien mot en produksjonsutgave. Men masse plass får du fortsatt, og syv seter, noe navnet KV7 nok også hinter om.

For Europa?

Hvorvidt det faktum at fremvisningen skjer i Detroit på bilutstillingen der tyder på at den først og fremst er beregnet på det amerikanske markedet, er uvisst. Men bilen burde kunne passe fint på det europeiske markedet også. I Norge ville den nok først og fremst gjort seg som varebil.

Foto: Kia
Foto: Kia
Foto: Kia
Foto: Kia
Foto: Kia
Foto: Kia
KV7 kan fylle Carnival sin rolle som en stor syvseter Foto: Kia
Foto: Kia



Turbo

Motoren i konseptbilen burde også kunne passe i Europa. Her handler det nemlig om en 2,0-liters firesylindret bensinturbo med en maksimal ytelse på 285 hestekrefter. Den er koblet sammen med en sekssteget automatkasse. Denne motoren sitter allerede i Kia Optima, en stor sedan først og fremst ment for det amerikanske markedet.

I en eventuell produksjonsversjon for Europa blir nok likevel en dieselmotor enda viktigere. Her har man nok allerede det man trenger, som eksempelvis motorene i SUVen Sorento.

Les test av folkeSUVen Kia Sportage her.

Et par år

Noe tidsperspektiv på når vi får vite noe mer om hvorvidt det blir alvor av denne bilen, gis ikke. Men dersom man bestemmer seg for å lage en produksjonsutgave, pleier det normalt sett å ta et par år fra konseptversjonen vises frem til den endelige versjonen er klar.