Spektakulær BMW

BMW har avduket M1 Hommage, en midtmotor-sportsbil som går i klassikeren M1s fotspor.

BMW M1 Hommage er en BMW som benytter merkets design- og teknologi-arv for å vise vei inn i fremtiden.

For 30 år siden lanserte BMW supersportsbilen M1 med midtmotor og måkevingedører. Den var designet av Georgietto Giugiaro og etterfulgte den spektakulære konseptbilen BMW Turbo designet av franskmannen Paul Bracq (for øvrig mannen bak eksempelvis klassikeren Mercedes-Benz 600 og høyhastighetstoget TGV).

Eleganse-oppvisning

Vis mer

Spektakulær BMW

  1. Store bilder!
Fra høyre: Paul Bracqs BMW Turbo (1972), M1 (1978), M1 Hommage (2008). Vis mer

Valget av Villa d'Este som åsted for presentasjonen av M1 Hommage er nok ikke tilfeldig. Dette elegante luksushotellet med sine vakre omgivelser ligger i Cernobbio ved Como-sjøen i Italia.
Her møtes hvert år klassiske skjønnheter og fremtidsrettede designstudier og konseptbiler til Concorso d'Eleganza - eller kåring av den mest smakfullt luksuriøse bilen.

BMW-gruppen organiserer konkurransen og kan dermed ikke delta selv. Men det forhindrer dem ikke i å vise frem det de kan få til. Og i år dreier det seg altså om designstudien BMW M1 Hommage (som det står på selve bilen) eller Homage (som det står i pressemeldingen). Ordet har med det å vise ære å gjøre og modellnavnet kan oversettes med "til ære for M1". Bilens formspråk er tegnet av Benoît Jacob og det er delte meninger om hvor bra jobb den franske designeren har gjort.

Stygg? Styggpen?

Vel - overskriften er egnet til å provosere. Vår redaksjon har egentlig problemer med å mene noe bestemt om hvor pen/ikke pen denne designen er. Men sannheten er at svært mange observatører gren på nesen. "Elegant" er i hvertfall ikke et uttrykk man spontant griper etter når man iakttar bilen - uansett fra hvilken vinkel. Men spektakulær er den der den viser opp en cocktail av klassiske sportsbil-ingredienser kombinert med Giugiaros og Bracqs arv. Vi aner elementer av de Tomaso og Lamborghini i tillegg til M1-designspråket og BMWs klassiske "Hofmeister-knekk", det hele krydret med Chris Bangles' signatur, særlig ovenfor hekken. Slik fremstår den, kraftfull og atletisk, som en mulig fremtidig BMW-klassiker.

Motor?

Når det gjelder innmat forteller BMW oss foreløpig ingenting, og vi kan i denne omgang bare drømme om en første versjon av en mulig kommende Audi R8-konkurrent med V10-motor og 507 hestekrefter montert bak setene, og etterhvert kanskje noe enda heftigere. Interiørdesignen vet vi heller ingenting om.

Dette er med andre ord i skrivende stund en ren designstudie, men det er jo slik de fleste av dagens spenstige drømmebiler har debutert. Vi velger i hvertfall å tro at dette ikke bare er noe BMW gjør for moro skyld.

  • Se de store bildene her!
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder