Hoi, hoi! Tenkte vi her. En legendes tilbakekomst, intet mindre? Og så 860 CSi da! Men - vent nå litt. Dette er en drømmebil i ordets rette forstand... Foto: Ismet Cevik
Hoi, hoi! Tenkte vi her. En legendes tilbakekomst, intet mindre? Og så 860 CSi da! Men - vent nå litt. Dette er en drømmebil i ordets rette forstand... Foto: Ismet CevikVis mer

Spektakulær BMW 8

Rett over nyttår kunne vi annonsere at BMW lanserer ny 8- serie i form av i8. Dette er noe ganske annet.

Bilen på bildene fikk oss til å sperre opp øynene. Noen av dere har sikkert allerede observert den ute på nettet.; det dreier seg om utkastet til det som burde bli BMW 860 CSi, flaggskipet i BMWs modellrekke og merkets revansj i GT-klassen etter det relativt lite vellykkede forsøke forrige gang (se lenger ned). Dette ifølge en talentfull industridesigner ved navn İsmet Çevik.

Drømmer om 860 CSi

Foto: Ismet Cevik
Foto: Ismet Cevik
Hoi, hoi! Tenkte vi her. En legendes tilbakekomst, intet mindre? Og så 860 CSi da! Men - vent nå litt. Dette er en drømmebil i ordets rette forstand... Foto: Ismet Cevik
Foto: Ismet Cevik
Foto: Ismet Cevik
Foto: Ismet Cevik
Foto: Ismet Cevik
Foto: Ismet Cevik
DRØMME-BMW: Dette er Ismet Ceviks kreasjon. Her ser vi en inspirert designer i fri og dristig utfoldelse. Vi tillater oss også å drømme - om en fremtidig 860 CSi - "return of the dream machine"? Foto: Ismet Cevik
Foto: Ismet Cevik

Çevik er basert i Istanbul i Tyrkia. Vi kontaktet ham og han har selvsagt ikke noe imot at vi lar det norske publikum se bildene hans, som for øvrig kan beskues på hans Facebook-side. Han har i henhold til eget utsagn, villet kombinere luksus, sport og “business-klasse” med de mest aktuelle elementene fra dagens BMW-designspråk. Og voilà: BMW 860 CSi.


Flaggskip

Tallet 8 er det høyeste noen modellserie hos BMW har begynt med. Og det første tallet i serien viser nivået på rangsstigen hos produsenten - fra rimeligste minstemann 1-serie til per i dag dyreste og største 7-serie.

Her unntar vi imidlertid de utpregede nisje-modellene, som begynner med en bokstav: Z for roadster/toseters kupé, X for SUV (etterfulgt av tall som indikerer størrelse), og - helt nylig - i, for biler med drivlinje helt eller delvis basert på elektrisitet som drivkraft.

Les her om BMW i3 og BMW i8.

8 er historie

7 er altså per i dag høyeste innledningstallet i BMWs modellrekke. Som flaggskip er det for øvrig slett ikke noe å kimse av - det er en gedigen premiumkruser som har overraskende underholdende kjøreegenskaper tatt i betraktning bilens dimensjoner.

Les her vår test av BMWs luksuslimousin - 750 iL

Her ser vi BMW 8-serie fra 90-tallet. Den ble aldri noen stor suksess. Foto: BMW Vis mer


Men på 90-tallet hadde BMW en 8-serie - den ble lansert i 1989 og avsluttet sin karrière i 1998. Det var en ganske gedigen GT, en storvokst kupé som utgjorde flaggskipet i BMWs modellrekke. Den kulminerte med høy-ytelsesversjonen 850 CSi utviklet av M-divisjonen, med V12-motor og 380 hester. En M8 ble også utviklet, men kom aldri i produksjon - prototypen finnes i dag på BMW-museet.

Miljø-8 er fremtid

Imidlertid ble aldri 8-serien den helt store suksessen, og Mercedes' store kupéer fortsatte å regjere i klassen. I dag er godt bevarte eksemplarer samlerobjekter. Og når BMW nå børster støv av 8-betegnelsen, gjør de det med et miljøalibi i bakhånd - i form av en tidsmessig hybrid drivlinje. Det er nye i8, som man for tiden forbereder produksjonsutgaven av. (Les mer om BMW i8 her!).

Det behøver jo ikke bety at en "skikkelig" 8-serie ikke kan gjenoppstå i fremtiden, slik Çevik deler drømmen om her. Men hva synes du om designen han foreslår? Uttrykk gjerne dine meninger om det i debattfeltet nedenfor.