Sparsom løve på vei

Å si at utvalget av dieselmotorer har vært lite på Peugeot 206 er kanskje i drøyeste laget. For to motorer er i dag tilgjengelige, men den ene er gammeldags og den andre for stor. Nå kommer en moderne småtass.

Med et slagvolum på to-liter er den eneste moderne dieselmotoren i Peugeot 206 et avgiftsmessig mareritt. Men også den gammelmodige 1,8-literen tjener statskassen penger på. Ikke så mye på effekt – den har bare 71 hester og 125 Nm i dreiemoment, men derimot på slagvolum.

Ikke rart Peugeot 206 og dieselmotorer har vært nær sagt den komplette katastrofe her hjemme.

Avansert

Det skal imidlertid endre seg. For nå kommer en ny 1,4-liter dieselmotor. Med Common-Rail – direkte innsprøytning av dieselen fra et felles reservoar under høyt trykk – utvikler den nye motoren 68 hester og har et dreiemoment på 150 Nm ved 1.750 omdreininger. Sett med norske avgiftsøyne kan motoren, med sitt lille slagvolum og få hester, bli rimelig.

Er den velkommen?

Likevel er det ikke sikkert Peugeot 206 1,4 HDi dukker opp, og problemet ligger i vårt kalde klima. For selv om importøren ønsker tassen velkommen er det ikke sikkert at fabrikken vil utstyre bilen med en såkalt vinterpakke. Og uten den blir ikke bilen noe trivelig bekjentskap når vinteren fester grepet og tvinger kvikksølvet i termometeret i kne.

Lavt forbruk

Noen sprinter blir Peugeot 206 HDi ikke. Akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen går unna på 14,7 sekunder, mens toppfarten er respektable 168 kilometer i timen. Forbruket er imidlertid lavt. Peugeot oppgir det ved blandet kjøring på 0,43 liter per mil.

  • Her finner du flere nyheter om Peugot

  • Her finner du våre tester av Peugeot