Spar mer enn 40.000 kr årlig

Eier du en lett lastebil? Da bør du snarest undersøke om din bil kan nedregistreres til varebil.

Ved å nedregistrere din lette lastebil til "varebil klasse 2" kan du nemlig spare titusenvis av kroner, samtidig som du får en lang rekke bonus-fordeler på kjøpet. Vi gir deg bakgrunnen, viser deg smutthullet og gir deg oppskriften på hvordan du går frem.

Nye satser i morgen

1. juli innfører Fjellinjen - bomringen rundt hovedstaden - sitt nye takstsystem. Enkeltpasseringer blir dyrere, samtidig som både klippekort- og periodeavtaler utgår. Resultatet er, som omtalt i tidligere artikler her på DinSide, at alle bilister må regne med å bruke en større del av budsjettet på bompenger.

Fjellinjen: Inntil 43.200 kroner

Mercedes-Benz Sprinter Vis mer
«Nå viser det seg imidlertid at myndighetene i sammenheng med innføringen av varebilavgift for lette lastebiler etterlot seg et nytt avgiftssmutthull. Vi har nemlig fått bekreftet fra norske tollmyndigheter at lette lastebiler lovlig kan nedregistreres til varebil klasse 2 uten at dette utløser noe avgiftskrav. Dette gjelder også avgiftsfrie biler kjøpt før 1. januar 2006.»

Spar mer enn 40.000 kr årlig

  1. Bompriser: Lett lastebil vs varebil


Person- og varebiler vil fra 1. juli måtte betale 20 kroner per passering (25 kr uten Autopassbrikke). Det betyr at de slipper svært billig unna sammenlignet med den som kjører lett lastebil. Lastebil-eiere må nemlig betale 60 kroner per passering (75 kr uten Autopass-brikke). Dette innebærer store summer for lastebil-eiere som passerer Fjellinjen hyppig. Mens lastebil-eierne inntil i dag har kunnet redde seg unna med en årsavtale til 8.200 kroner, risikerer de heretter å betale hele 43.200 kroner per år (ved 60 eller flere passeringer per måned).

Bærumsringen: Inntil 21.600 kr

Ikke nok med det. Til høsten kommer Bærumsringen, som vil koste 30 kroner per passering for lastebiler (37,50 kr uten Autopass-brikke). Dette innebærer en ytterligere potensiell årlig utgift på 21.600 kroner årlig (ved 60 eller flere passeringer per måned).

Sum: 64.800 kr

Vi snakker altså om en potensiell årlig bomutgift på hele 64.800 kroner for deg som virkelig kjører mye.

Lette lastebiler

Lastebilsatsene gjelder ikke bare for store lastebiler som semitraliere og svære vogntog, men også for såkalte "lette lastebiler", som kjennetegnes ved en tillatt totalvekt på mellom 3.500 og 7.500 kilo.

Hummer H2 Vis mer


I kategorien "lette lastebiler" finnes det en rekke bilmodeller som har tillatt totalvekt rett over 3.500 kilo. Blant disse er amerikanske SUVer som Chevrolet Tahoe, Dodge Durango, GMC Yukon og Hummer H2, ofte kalt "person-lastebiler".

Også mange amerikanske pickuper av typen Ford F-serie, Chevrolet Silverado og Dodge Ram tilhører denne kategorien, i likhet med europeiske "kassebiler" som Citroën Jumper, Iveco Daily, Mercedes-Benz Sprinter, Peugeot Boxer og Volkswagen LT.

Slapp unna engangsavgift

Forklaringen bak at det faktum at mange av disse bilene har tillatt totalvekt rett over 3.500 kilo, ligger i det særpregede norske avgiftssystemet. Tillatt totalvekt over 3.500 kilo er nemlig en av forutsetningene for at en bil skal kunne registreres som lett lastebil. Den store fordelen med å registrere en bil som lett lastebil, var at man inntil 1. januar 2006 slapp å betale engangsavgift på lette lastebiler.

Sparte store summer

Peugeot Boxer Vis mer


Varebil klasse 2 derimot, utløste 20 prosent av personbilavgiften, noe som for mange bilers vedkommende utgjorde betydelige summer. For eksempel kunne en Peugeot Boxer-kunde spare rundt 50.000 kroner på å velge å registrere bilen som lett lastebil fremfor som varebil klasse 2. For ikke å snakke om de store amerikanske SUVene og Pickupene med svære V8-motorer, hvor avgiftsbesparelsen fort kunne komme opp i 150.000 kroner og helt opp i over 240.000 kroner for enkelte spesielle varianters vedkommende.

For mange modellers vedkommende holdt det å bytte enkelte komponenter i bakhjulsopphenget for å øke tillatt totalvekt til rett over 3.500 kilo. Derfor ble en rekke modeller - deriblant dem vi har nevnt over - tilbudt både som varebiler og lette lastebiler.

Slutt 1. januar 2006

Dette avgiftssmutthullet forsvant altså 1. januar 2006, da myndighetene innførte varebilavgift også for lette lastebiler (22 prosent av personbilavgift fra 1. januar 2007). Men mange rakk å benytte seg av muligheten til å registrere bilene sine som lette lastebiler før denne datoen. Og mange av disse bilene ruller fortsatt rundt på norske veier, noe et søk på finn.no bekrefter.

Smutthull

Dodge Durango Vis mer
«Det betyr at du maksimalt må betale 21.600 kroner årlig i de to bommene, noe som sammenlignet med 64.800 kroner gir en potensiell årlig besparelse på 43.200 kroner.»


Nå viser det seg imidlertid at myndighetene i sammenheng med innføringen av varebilavgift for lette lastebiler etterlot seg et nytt avgiftssmutthull. Vi har nemlig fått bekreftet fra norske tollmyndigheter at lette lastebiler lovlig kan nedregistreres til varebil klasse 2 uten at dette utløser noe avgiftskrav. Dette gjelder også avgiftsfrie biler kjøpt før 1. januar 2006.

Dette er spesielt. For eksempel utløses krav om innebetaling av personbilavgift (minus aldersfradrag) ved omregistrering av varebil klasse 2 til personbil. Men altså - om du nedregistrerer din lette lastebil til varebil klasse 2, så slipper du å betale varebilavgift, uansett når du kjøpte den.

Gjelder det deg?

Hvem er det så som får glede av dette smutthullet? Vel, etter å ha snakket med representanter for Vegdirektoratet og flere norske bilimportører, har vi kommet frem til at de fleste lette lastebiler med tillatt totalvekt rett over 3.500 kilo kan nedregistreres til varebil.

Slik gjør du det

Dodge Ram SRT-10 Vis mer


Hvordan går du frem? Jo, vi anbefaler deg å først ta kontakt med importøren av det aktuelle merket, for å forsikre deg om at din bil faktisk kan nedregistreres.

Hvis svaret er ja, tar du kontakt med et merkeverksted, som vanligvis vil bytte bakforinger og/eller bakfjærer og/eller bakdempere. Verkstedet gir deg en bekreftelse på at den nødvendige endringen er gjort og at bilen nå har en tillatt totalvekt under 3.500 kilo.

Deretter tar du med deg denne bekreftelsen til importøren, som vanligvis vil kunne gi deg et sertifikat fra produsent som bekrefter at din bil tilfredsstiller alle tekniske og sikkerhetsmessige krav som gjelder for varebil klasse 2. Våre erfaringer tilsier at du må regne med å betale mellom 2.000 og 3.000 kroner for dette sertifikatet.

Til slutt tar du med deg bil, papir og vognkort til nærmeste trafikkstasjon, som skriver ut en nytt vognkort og produserer nye, grønne skilter.

Rabatt i alle bommer

Chevrolet Silverado Vis mer


Du er nå eier av en varebil og slipper dermed unna med å betale 20 kroner i Fjellinjen og 10 kroner i den kommende Bærumslinjen. Det betyr at du maksimalt må betale 21.600 kroner årlig i de to bommene, noe som sammenlignet med 64.800 kroner gir en potensiell årlig besparelse på 43.200 kroner. For ikke å snakke om alle de andre Autopass-bommene i Norge, hvor du også slipper unna med minst 50 prosent "rabatt".

Flere bonus-fordeler

Men du sparer ikke bare penger. I tillegg følger det en rekke andre fordeler med å være eier av en varebil fremfor en lett lastebil.

For det første kan du lovlig kjøre i inntil 100 kilometer i timen. Lette lastebiler har ikke lov til å kjøre raskere enn 80 km/t og du risikerer dermed blant annet å miste førerkortet i 116 km/t i 100-sone.

For det andre slipper du å montere fartssperre, noe som fra 1. januar 2008 er obligatorisk for lette diesel-lastebiler registrert etter 1. oktober 2001 og for lette bensin-lastebiler registrert etter 1. januar 2005.

Iveco Daily Vis mer


For det tredje kan varebiler lovlig kjøres med førerkort klasse B, i motsetning til lette lastebiler, som fordrer førerkort klasse C1.

For det fjerde slipper du som kjører varebil å medbringe tre kjettinger, slik eierne av lette lastebiler må.

For det femte slipper du helt unna kjøre- og hviletidsbestemmelsene og for det sjette slipper du unna med periodisk kjøretøykontroll (PKK, "EU-kontroll") annethvert år. Som lastebileier må du inn til kontroll årlig.

Kilder: Vegdiretoratet, Tolldirektoratet, Bertel O. Steen, Bergheim, varebil.no

  • Her finner du de nye satsene i Fjellinjen og den kommende Bærumsringen både for varebiler og lette lastebiler.
  • Her finner du mer interessant informasjon relatert til denne artikkelen:

  • Alt om de nye bomsatsene
  • Enda dyrere å eie amerikansk SUV
  • Tilhenger eller stor US-SUV? Pass farten!
  • Nytt førerkort for lett lastebil
  • SUV med avgiftsrabatt: Disse kan du velge blant
  • Løp og kjøp - spar store penger
  • [Ugjyldig objekt (debatt)]