Regningen for diverse småfiks av sykkelen kan fort bli stor. Foto: Marte Dalsegg
Regningen for diverse småfiks av sykkelen kan fort bli stor. Foto: Marte DalseggVis mer

Spar hundrelapper på å få sykkelen vårklar

Spar noen hundrelapper ved å vaske og smøre sykkelen din selv. Av: Marte Dalsegg

Mange av syklene som leveres til sykkelreparatøren har brune, rustne kjeder. Noe som tyder på at sykkelen har stått ute, eller i en fuktig kjeller gjennom vinteren. I fjor vår meldte Oslo sykkelservice om lang ventetid for vårsjekk og reparasjon i forkant av sykkelsesongen.

Vil du spare deg kø og penger, bør du følge vår guide for å rette opp i småting før du eventuelt leverer sykkelen til service.

Dette gjør syklistene feil

Gjør det selv

Vedlikehold sykkelkjedet ved å smøre lite men ofte, da kan det holde opp til ti ganger så lenge, og du slipper slike tilstander. Foto: Marte Dalsegg Vis mer


Det er mye du kan gjøre selv før du oppsøker et verksted.

Rengjøring:
Vask over sykkelstang, kjede og krans med varmt vann og oppvaskmiddel. Hold deg unna høytrykksspyleren, bruk heller en gammel oppvaskbørste.

Fjern skitt som har samlet seg opp mellom tannhjulene i kranken og finkransen.

Bruk stålull til å skrubbe sidekantene på felgene.

Du kan også bruke diesel på sprayflaske – det renser og sørger for at kjedet ikke tørker ut. Tørk til sist over med en fuktig klut.

På veien: Kan de sykle to i bredden?

Dekk og slanger:
Pump opp dekkene, sjekk at de ikke har sprekker og skader. Slitte dekk punkterer lettere.

Bremsesjekk:
Sjekk at bremsene er fri for rust og rusk.

Test sykkelen ved å klemme inn for- og bakbrems vekselvis. Rykker det når du bremser jevnt, kan det være bulk i felgen.

Sjekk at bremsearmene legger seg mot klossene samtidig, at de ikke er skjeve eller slitt.

Les også: Du skal ha 1,5 meters avstand her

Gir:
Kontroller at giret er som det skal ved å skifte mellom girkombinasjonene når du sykler.

Smør litt olje på de bevegelige delene, pass på at du ikke vasker vekk fettet som er i girskiftet.

Sjekk at bolten ikke har løsnet ved kjedegiret og hold kjedeførerhjulene rene.

Vedlikehold sykkelkjedet ved å smøre lite men ofte, da kan det holde opp til ti ganger så lenge. Foto: Marte Dalsegg
Slik vil sykkelkjedet ditt se ut om du ikke er flink til å vedlikeholde det. Foto: Marte Dalsegg


Vil ikke tråkke så mye? Her er elsykkel, med bil på kjøpet...

Overlat dette til spesialisten

Ting som bør overlates til en sykkelspesialist er etterstramming av nav, retting av hjul og service på dempere. Er du i tvil eller finner feil bør sykkelen leveres på verksted.

For de erfarne: Sjekk Sykkelsiden.no

Artikkelen ble første gang publisert våren 2011.