Mitsubishi i-MiEV er en av de nye elbilene på markedet. Pris? fra 240.000 kroner. Foto: Knut Moberg
Mitsubishi i-MiEV er en av de nye elbilene på markedet. Pris? fra 240.000 kroner. Foto: Knut MobergVis mer

Spår gullalder for elbil etter 2020

Men foreløpig sitter vi på gjerdet.

Stadig flere bilprodusenter lanserer biler med elektrosk motor. Bare i løpet av i år vil både Nissan, BMW, Volkswagen komme med sine varianter . I fjor prøvekjørte DinSide Mitsubishis nye elbil, Mitsubishi i-MiEV - det var en morsom opplevelse. Deretter sto Nissan Leaf for tur - det ble terningkast seks som den beste elbilen så langt, med plass til fem og bagasje.

Det har vært snakket om elbiler i årevis, men fortsatt er de et relativt sjeldent syn på veiene. I årene fremover vil altså dette kunne endre seg, ettersom teknologien er blitt bedre, og elbilene større og mer praktiske en de bittesmå elbilene som Buddy og Think.

Sjekk den tøffe el-sportsbilen fra Nissan

Konsulentselskapet Deloitte har gjennomført en europeisk undersøkelse for å sjekke hvor stor interessen for elbiler er. 4.760 ble spurt i undersøkelsen, og her er hovedfunnene:


  • 16 prosent vurderte å kjøpe seg elbil på det nåværende tidspunkt. Dermed er de det som på fagspråket kalles "potential first movers".
  • 53 prosent svarte at de var positive til elbiler, og var villige til å vurdere et kjøp en gang i fremtiden.
  • 31 prosent svarte at det ikke var aktuelt for dem å vurdere elbil.
At såpass mange som 69 prosent stiller seg positive til elbiler høres oppløftende ut, men Deloitte heller kaldt vann i hodet på elbil-produsentene ved å konkludere med at det reelle tallet for dem som faktisk VIL kjøpe elbil er 1-2 prosent. Disse kalles "early adopters".

Hva holder folk igjen?

Når det gjelder nye trender og produkter er de fleste av oss etterdiltere som først hiver oss på når trendsetterne, som er mye mer åpne for å prøve nye og ukjente ting, har vært på banen en god stund. Majoriteten sitter rett og slett på gjerdet og ser an før de hopper i det.

Deloitte stilte også spørsmål om hvilke kriterier som måtte være på plass for at folk skulle føle at elbilen er et godt alternativ til en vanlig bil. Det viste seg at flertallet har forventninger som dagens elbiler ikke klarer å innfri:

  • 74 prosent forventet en elbil med rekkevidde på 480 kilometer. De nye elbilene som Nissan Leaf og Mitsubishi i-MiEV har en rekkevidde på rundt en tredjedel av dette.
  • 67 prosent forventet at full oppladning ikke tok mer enn to timer. De fleste elbiler som eksisterer i dag bruker en hel natt på å fullade batteriet. Det finnes hurtigladere som klarer jobben på to timer - og kan lade til 80 % på en halvtime, men disse er dyre og lite aktuelle for privatpersoner.
  • 57 prosent svarte at de var villige til å vurdere elbil dersom prisen var den samme eller lavere enn for en tilsvarende vanlig bil.
Deloitte konkluderer med at elbiler og hybridbiler potensielt kan ta 10 prosent av markedet i løpet av dette tiåret, så lenge myndighetene i europeiske land fortsetter å støtte opp om utviklingen for eksempel gjennom skattelette.

Ole Henrik Hannisdahl Foto: Grønn Bil Vis mer


Samme holdning i Norge

Spørsmålet er så om undersøkelsen er representativ for Norge? DinSide kontaktet Ole Henrik Hannisdahl, prosjektleder i Grønn Bil, som er et samarbeid mellom Energi Norge, Transnova, KS og ZERO.

- I Norge er vi i en litt annen situasjon, fordi vi er vant til å se elbiler på veien. Vi vet at de virker. Vi har hatt norske undersøkelser som lignet mye på dette, hvor litt over 50 prosent kanskje kunne tenke seg en elbil neste gang.

- Hva med bekymringen for kort rekkevidde?

- Det er de som ikke kjører elbil som er opptatt av rekkevidde. De som eier elbil er mindre opptatt av dette. Elbiler bygges for å dekke daglige kjørebehov, og da holder en rekkevidde på 14-16 mil i massevis.

Kjappe og morsomme

Hannisdahl forteller at det gjerne overrasker mange hvor morsomme elbiler er å kjøre.

- Fordelen med elmotor er at du får kontant akselerasjon fra null. En elbil kjører fra de fleste vanlige biler når man skal akselerere fra null til 60 eller 70 kilometer i timen. Elbiler har dessuten et jevnt, fint skyv, de er behagelige å kjøre og stillegående. Et lavt tyngdepunkt midt i bilen gjør også at de er veldig forutsigbare.

- Nå kommer det større elbiler med fem seter og mer komfort enn de små elbilene vi er vant til. Det gjør det enda enklere å velge elbil som bil nummer to.

- Hva om man bare skal ha én bil? Er elbil å anbefale da?

- Da kan ladbare hybridbiler være et bedre alternativ, for eksempel Opel Ampera, som kommer til høsten, Volvo V60 Hybrid, eller Toyota plugin-Prius, som kommer neste år.

Ladbare hybridbiler er biler med både elmotor og vanlig diesel- eller bensinmotor. På korte turer brukes elmotoren, på lengre turer diesel- eller bensinmotoren.

- Et annet alternativ er selvsagt å kjøpe elbil likevel, og bruke leiebil om du skal på fjellet i helgen.

- Hva med prisen?

- I Norge er ikke elbiler så dyre, men et viktig poeng er at elbilen er dyr i innkjøp og billig i drift. Jo mer du kjører, jo bedre økonomi.

- Deloitte spår at elbiler har 10 prosent av det europeiske markedet innen 2010. Hva tror du om Norge?

- Vi jobber for 200.000 ladbare biler i Norge innen 2020. Med det mener vi både rene elbiler og ladbare hybridbiler. Vi tror ladbare hybridbiler passer godt for Norge på grunn av spredt befolking og lange avstander. Når det er sagt så egner Norge seg også godt for elbiler – de har for eksempel ingen kaldstartsproblemer. Dog kan batteriene få noe dårlige rekkevidde i de kaldeste månedene.

Aberet med batterier

Aporpos batterier - de som er skeptiske til elbiler trekker ofte frem batteriets levetid som en ulempe. Hannisdahl forklarer:

- Det er riktig at elbilens batteri blir dårligere over tid, men selv om batteriet kommer med en garantitid på fem år, er det ikke grunn til å tro at elbilene vil stoppe etter fem år. Mekanisk holder de lenger enn vanlige biler. Med tiden vil batteriet få dårligere kapasitet, og dermed har ikke bilen like lang rekkevidde som da den var ny. Men så lenge bilen dekker ditt daglige behov, trenger du ikke nytt batteri. Gjør den ikke det, kan du selge den til noen andre som ikke har behov for så stor rekkevidde.

- Forøvrig kan vi forvente en betydelig prisreduksjon på lithiumbatterier, så vi tror du vil kunne bytte batteri uten at det koster skjorta. Men for å komme videre må det komme et teknologiutvikling når det gjelder batterier. På et eller annet tidspunkt tror jeg vi bytter batteriteknologi fullstendig, og får elbiler som har mye større rekkevidde.

-Jeg tror at vi i Norge vil oppleve en liten gullalder for ladbare hybrider om 2-3 år. Denne perioden vil vare frem til rundt 2020, før vi med ny batteriteknologi går tilbake til de rene elbilene. En ren elbil er både mekanisk og teknologisk lettere å ha med å gjøre.

- Så rene elbiler er fremtiden, også på langturer?

- Ja, så snart vi får på plass ny batteriteknologi, gjerne i kombinasjon med et godt utbygd hurtigladenettverk.

Mer om elbil hos Elbil.no
og Grønn Bil