Vis mer

Spar 200.000!

Mercedes lanserer prisras.

PARIS: Mercedes har dratt duken av et aldri så lite prisras her på bilutstillingen i Paris. Ikke på noe tidspunkt har en luksuriøs Mercedes-Benz av ypperste klasse vært rimeligere. Det er effektivitet og nedskalering som er hovedårsaken til at inngangsbilletten for en S-Klasse nå synker med hele 200.000 kroner i pris.

Første firer
S250 CDI BlueEfficiency heter den nye modellen, og er den første S-Klasse noensinne med fire sylindre. Men ikke tro at den er slapp av den grunn. Både krefter og ytelser er respektable. Hemmeligheten ligger i effektiviteten. Dette gir seg også utslag i utslippet. Det er tale som avgiftssystemet vårt liker.

S-Klasse tok oss med storm

S 250 CDI har siste generasjon common-rail system, og jobber sammen med et totrinns turbosystem, med både høy- og lavtrykks ladere. Deretter har Mercedes puttet på et start-stopp system, og motoren er koblet sammen med en 7-trinns G-Tronic automat.


Få kompromisser
Det er trist å gå til innkjøp av en så luksuriøs bil, men gå glipp av gode ytelser. Her slipper du det. S 250 Cdi gjør 0-100 km/t unna på 8,2 sekunder, og toppfarten ligger på 240 km/t. Det må anses å være upåklagelig. Dreiemomentet på 500 Nm er nemlig med på å hjelpe de 204 hestene å dra den store bilen til slike ytelser.

Blir det for dyrt? Kjøp brukt

Gjerrig på pris og utslipp
Mercedes bedyrer at dette er den mest drivstoffgjerrige luksussedanen på markedet når den kommer. Med et utslipp på 149 g/km, hvilket er svært bra, så har de antagelig rett i det. Forbruket er oppgitt til 0,57 liter per mil, og det er mildt sagt imponerende.
Prisen er likevel det mest interessante med den nye bilen. I dag er innstegsmodellen for en Mercedes S-Klasse ca. 1.100.000 kroner. Når den nye S 250 Cdi ruller ut på markedet rundt nyttår skal prisen ligge godt under 1 million kroner, noe som altså reduserer prisen med over 200.000 kroner, eller en helt grei bruktbil om du vil.
Noe sier meg at vi likevel ikke trenger forvente kø hos forhandlerne av den grunn, men at veiene får et lite tilsig av den nye S-Klasse ser vi uansett ikke bort i fra.