Anno 2020: VW I.D. er annonsert for markedet i 2020. VW skal lansere ytterligere fem rene elbiler innen 2025. Foto: Ingo Barenschee
Anno 2020: VW I.D. er annonsert for markedet i 2020. VW skal lansere ytterligere fem rene elbiler innen 2025. Foto: Ingo BarenscheeVis mer

Elbilen overtar i 2040

Spådommene hagler

Frankrike skal forby forbrenningsmotorer, og elbiler tar over. Men når?

Ikke lenge etter at Paris-avtalen er undertegnet annonseres flere og flere tiltak. Nå går den franske miljøministeren ut og forteller at det i Frankrike skal forbys salg av bensin og dieselbiler i Frankrike fra og med 2040.

Uttalelsen er veldig likestilt med de ønsker den norske regjeringen har, men her til lands skal det samme gjelde fra 2025, om alt går som Regjeringen ønsker.

Dette spriket forteller egentlig mest om hvor langt vi er kommet her til lands. Eller sagt på en annen måte, hvor i utakt med resten av Europa Norge faktisk er.

I Europa jobber flere av de store aktørene med et mål om 2 prosent fullelektriske biler i 2025, og 25 prosent delelektrifiserte hybrider og ladbare hybrider.

Sterk satsing

Volvo gikk nylig ut og fortalte at alle nyutviklede biler fra 2019 skal være hel- eller delelektrifisert. De skal med andre ord selge rene bensin- eller dieselbiler i lang tid fortsatt, men alle nye biler de lanserer skal altså være elektrifisert.

Volkswagen har sagt at de skal selge 1 million elektriske biler i året fra 2025, men fordelt på alle deres merker, som først og fremst gjelder Audi, Skoda, Seat og Volkswagen, skal 30 modeller være helelektriske. 30 modeller av 340.

Samtidig har VW-sjefen Mattias Müller også sagt at det vil sitte en forbrenningsmotor i 65 prosent av alle deres biler i 2030.

Dette budskapet er omtrent likelydende med det Volvo sier, bare snudd på hodet. Volvo forteller at deres kommende modeller vil ha en elmotor, gjerne i kombinasjon med en forbrenningsmotor. VW forteller at deres biler vil ha en forbrenningsmotor, men gjerne i kombinasjon med en elmotor.

Glasskula sier…

Bloomberg New Energy Finance er store og gode på analyser, og meldte denne uken at verdens nybilsalg vil ha et innslag på 54 prosent rene elbiler i 2040. Dette er tall de ser på som positive, og gir synkende priser på batterier skylden for optimismen.

Disse elbilene vil redusere det daglige forbruket av drivstoff med åtte millioner fat daglig, men samtidig gi et tillegg i strømforbruk på fem prosent hver dag.

Colin McKerracher er analytiker i Bloomberg, og forteller at prisen på rene elbiler antagelig vil synke og bli lavere enn biler med forbrenningsmotor så tidlig som i 2029, i de fleste store markeder. McKerracher melder at han estimerer at fem prosent av bilsaget er helelektrisk allerede i 2021 i Europa, og fire prosent i Kina og USA.

Med dette her han mer optimistisk enn mange av de europeiske produsentene tør være.

I Norge er målet som sagt å kun selge nullutslippsbiler i 2025. For å få dette til har TØI og Elbilforeningen regnet seg frem til at 300 000 biler solgt frem til og med 2020 må være en fullelektrisk bil.

Først i 2025 kan vi kåre den beste spåmannen.