Søt knøtte-cab fra Daihatsu

Med en totallengde på kun 344 centimeter er Daihatsu Copen blant de aller minste kabrioletene på markedet. Billig er den også.

Daihatsu Copen er ingen ny bil. Faktisk ble den lansert allerede i 2003, men nå er den klar for det norske markedet med rattet på riktig side og Toyota-motor under panseret. Siden introduksjonen har Copen oppnådd nærmest kultstatus i enkelt miljøer, ikke minst i Japan, og kan skilte med flere fancluber. Kanskje ikke så rart når man ser den, for Copen er unektelig et lite sjarmtroll. Spesielt forfra flørter den uhemmet med sine trill runde frontlykter og blide oppsyn. Bakfra prøver den imidlertid å tøffe seg med LED-lys, hekkspoiler og veltebøyler i børstet aluminium. De store Recaro-emblemene hinter også om at Copen prøver å fremstå som en sportslig liten bil.

Nusselig

Vis mer

Søt knøtte-cab fra Daihatsu

  1. Store bilder


Det lykkes den i våre øyne med, ikke minst i profil, hvor de store hjulene (15-tommere - alt er relativt), runde formene og fraværet av bakseter gjør at den minner aldri så lite om en kokvasket versjon av forrige generasjon Audi TT. Men der noen vil hevde at TT var tøff, er Copen mer nusselig.

Kupé-kabriolet

På tross av de beskjedne dimensjonene, har man fått plass til et foldetak i metall. Med dette på har Copen plass til 210 liter bagasje, men med hatten av oppgir importøren bare at bagasjeplassen er ”begrenset”.

850 kilo

Motoren kjenner vi igjen fra en rekke andre Daihatsu-modeller, samt Toyota Yaris. Den måler 1,3 liter i slagvolum og yter 87 hestekrefter og 120 newtonmeter ved henholdsvis 6000 og 4400 omdreininger i minuttet. Noen akselerasjonstid fra 0-100 er ikke oppgitt, men med en egenvekt på 850 kilo kan du regne med at den øvelsen tar omtrent 10 sekunder. Girkassen er manuell og femtrinns.

Vis mer


Forbruket er oppgitt til 0,6 liter per mil og det resulterer i et C02-utslipp på 140 gram per kilometer.

Ikke ESP

Daihatsu Copen er allerede klar for det norske markedet med en pris fra 249.000 kroner. Det gjør den litt dyrere enn modeller som Opel Tigra 1,4 og Citroën C3 Pluriel 1,4, men Copen får likevel trolig bedre ytelser takket være den lave vekten. Utstyrsnivået er brukbart allerede i standardversjonen, men ESP finnes ikke engang på listen over ekstrautstyr.

  • Store bilder
  • Her finner du mer Daihatsu-stoff:

  • Tester
  • Nyheter