<b>ØKER PRESSET: </b> Rapporten fra TOI viser at sjangsen for ulykker øker med antallet passasjerer. Sosialt press fører til at unge menn ønsker å tøffe seg i trafikken.  Foto: Samfoto
ØKER PRESSET: Rapporten fra TOI viser at sjangsen for ulykker øker med antallet passasjerer. Sosialt press fører til at unge menn ønsker å tøffe seg i trafikken. Foto: SamfotoVis mer

Sosialt press øker farten mot ulykkene

En ny rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI) viser at sosialt press er blant faktorene som fører til at unge sjåfører bryter grenser i trafikken.

Selv om unge menn har redusert ulykkesrisikoen med over 70 prosent de siste 15 årene, er det fortsatt for mange som tøyer grensene.

- Litt fortere er mye farligere. Fart er ofte årsaken når unge dør i trafikken, sier Ingrid Heggebø Lutnæs i Statens vegvesen i en pressemelding.

LES OGSÅ: Dropper du belte blir du elefanten i rommet

Generell nedgang, men økning i 2015

De siste 15 årene har ulykkesrisikoen for menn gått ned 70 prosent mye takket være godt arbeid fra flere hold, deriblant Statens vegvesen.

- Det er ikke lett å være ung, og for mange handler det mye om identitet og tilhørighet. Noen vil utfordre grenser, og søker bekreftelse fra andre som de ser opp til. Dette kan også gi seg utslag bak rattet og på gasspedalen, fortsetter Lutnæs.

Rapporten har også sett på unge bilførere og deres sosiale aksept. Her trekkes særlig unge menn frem, som lett påvirkelige av andre trafikanter på veien.

Rapporten peker også på jo flere jevnaldrende passasjerer det er i bilen, jo større er sjansen for en ulykke.

- For unge menn kan bilen være en arena der de ønsker å hevde seg. Vi ønsker å gi de unge trygghet til hverandre til å ta trafikksikre valg. Gode sjåfører lar ikke andre bestemme farten forteller Lutnæs.

LES OGSÅ: Slik skal Statens vegvesen stoppe kriminelle

RISIKOFORSÅELSE: Guro Ranes i Statens vegvesen legger vekt og fokus på risikoforståelse og trafikksikkerhet blant unge. Foto: STATENS VEGVESEN Vis mer


Kampanjer og nye strategier

Store kampanjer som retter fokuset mot risikoforståelse har ifølge Guro Ranes som leder trafikksikkerhetsarbeidet i Statens Vegvesen mye av æren for nedgangen.

- Et viktig bidrag er at vi for ti år siden la mer vekt på risikoforståelse og sjølinnsikt i føreropplæringa, forteller Ranes til vegnett.no.

I tillegg til nedgangen blant unge menn er også antallet hardt skadde og drepte kvinner halvert tilsvarende periode. Det er ifølge vegnett i tråd med analysene som er gjort omkring ulykkesrisikoen i snitt de siste 15 årene.

LES OGSÅ: Norge best på ulykkesstatistikken i verden

Spres via Youtube

I forbindelse med kampanjen benytter Statens vegvesen nå kjente youtubere for å spre budskapet.

I videoene Dinside har sett brukes både artister og dataspill for å illustrere budskapet.

- Det er totalt drøyt 20 filmer som blir publisert på youtubernes egne kanaler, forteller Ingunn Haavi Finstad i Statens Vegvesen til Dinside.

- Vi bruker Youtube som et talerør for vårt budskap. Vi får budskapet ut i en form og tone som passer målgruppen, unge menn i alderen 18-24 år. Dette er en ny og spennende måte å jobbe på og en tilnærming vi mener er riktig ovenfor målgruppa.

Her står youtuberne selv for ide, innhold og produksjon da de får betalt for det.

- Vi betaler for filmene vi viser, så dette er såkalt sponset innhold, og merket deretter, avslutter Finstad.

Her kan du se hele videoen til Læx og Ludo: