Hva skjedde i sekundene før en ulykke? De sorte boksene gir svaret.  Foto: colourbox.com
Hva skjedde i sekundene før en ulykke? De sorte boksene gir svaret. Foto: colourbox.comVis mer

Sorte bokser er på vei inn i bilene

Nå skal førerne overvåkes, og det starter først i USA.

Nå kan du gjøre deg klar for at fremtidens biler vil gjøre opptak av hva du foretar deg med den. I USA har faktisk så mange som 90 prosent av markedets nye biler en eller annen form for en såkalt EDR, en Event Data Recorder. Denne er bilens svar på flyenes såkalte ”Black Box”, og kan defineres som en sladreboks for dem som i ettertid ønsker å finne ut av hva bilen har vært igjennom.

Se avstemming lenger ned: Ønsker du slike bokser velkommen?

Mulig påbud

Diskusjonen i USA er nå i ferd med å materialisere seg, for NHTSA, National Highway Traffic Safety Administration, vil senest 1. September legge planer som fører til krav om at alle biler for fremtiden skal ha en EDR installert. I dette legges det også til grunn at det defineres hvilke data enheten som minimum skal lagre.

Hørt om intelligente trafikklys?

Beskyttelse, for hvem?

De sorte boksene: Det vil blant annet kreves at boksene skal være vanntette og brannsikre. Vis mer


Slike bokser blir naturlig nok et diskusjonstema, ettersom dataene i ettertid kan være med på å avsløre adferd mange ønsker ikke skal være en del av offentligheten.

Det handler rett og slett om personvern, men spørsmålet er hvem som skal vernes? Et eventuelt offer, eller førere som opptrer utenfor fastsatte rammer? Frykten sprer seg naturlig nok også hvorvidt det skal være mulig å bøtelegge førere for fartsovertredelser med bakgrunn i data som lagres av en slik EDR.

Vi skrev om sorte bokser allerede i 1999

Venn eller fiende

En slik EDR lagrer ikke data til evig tid, men lagrer data i en loop hvor siste bevegelser blir sittende igjen. Ved en eventuell ulykke slutter enheten å selv slette informasjon, slik at informasjonen blir liggende til de som måtte ha behov for å lese av siste hendelser.

Dermed dukker den neste dikusjonen opp. Hvem skal med loven i hånd kunne kreve innsyn i de lagrede data? I første omgang er det naturlig å tenke både politi og forsikringsselskaper, i tillegg til bilprodusentene selv. Det er først og fremst på grunn av sistnevnte at slike bokser i utgangspunktet er blitt til.

Midtdeler gjør underverker

Fra 90 til 100 %

Hva mener du?

Er du for eller mot en slik boks i din bil? (Avsluttet)
Jeg ønsker ikke slike bokser velkommen(67%) 910
Jeg ønsker boksene som standard i alle biler(33%) 443
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Ettersom 90 % av dagens solgte biler i USA allerede har slike EDR-enheter, så ligger det i kortene at de fleste europeiske biler også har dem. Det naturlige spørsmålet er da hvorvidt de samme reglene vil ta plass innen EU. Blir det et krav om standardisering av en EDR innen EU, så har vi det også i Norge.

Trøsten for dem som ikke ønsker slike bokser i bilene sine er at de har flere innen bilbransjen på sin side.

GM, eksempelvis, vurder faktisk å koble ut boksene i enkelte av sine modeller. Kun et krav fra NHTSA sin side vil måtte tvinge produsentene til å montere, og da blir det i alle som én, uansett merke. Da har motstanderne kun ett alternativ å gå for. Kjøp brukt.