Sorento tar en X5

Akkurat som BMW med X5, satser Kia på at nesten samme gamle Sorento-skallet selger best. Men under den kun lett justerte finstasen, får Sorento blant annet flere dieselhester, bedre kjøreegenskaper og ESP som standard.

Vis mer

Sorento tar en X5

  1. Store bilder
Vis mer


Sorento ble lansert i 2002, og er en ”nesten-stor” SUV som har fått godt rykte, men uten dermed å selge utpreget bra i Norge. Det er solgt 45 Sorentoer i Norge hittil i år, mot for eksempel 297 av sammenliknbare Hyundai Santa Fe i samme perioden. Derimot har langt flere norske SUV-kjøpere valgt lillebror Sportage fra Kia.

170 hester, 12 sekunder

Fra rundt nyttår dukker nye Sorento opp i Norge. Viktigste motoralternativ er den 2,5 liter store dieselen, som blant annet takket være variabel turbogeometri har fått et kraftig effekthopp fra 140 til 168 hestekrefter. Momentet stiger til 392 newtonmeter. Dette senker akselerasjonen fra null til hundre med 2,6 sekunder, som dermed ender opp på akseptable 12,0 sekunder med manuell girkasse. Og i samme slengen møter den avgasskravene til Euro4. Sorento kan også leveres med automatkasse, også denne femtrinns.

ESP er standard

Romslig! Opptil 1.850 liter bagasjevolum. Vis mer


Det er kanskje mest av akademisk interesse i disse avgiftstider, men for orden skyld nevner vi at Sorento dessuten kommer med en ny og 241 hester sterk bensin-V6er på 3,3 liter. Den gjør unna null til hundre på 8,9 sekunder. Atskillig viktigere er det å vite at Kia Motor Norge opplyser at alle Sorentoer som taes til Norge kommer med ESP som standardutstyr.

Veitilpassede dempere

Interiøret er også oppgradert til 2007. Vis mer


For å bedre kjørekomforten på landevei har Kia justert Sorento-demperne på bilen rundt baut. Samtidig kan man glede seg over å ha ekte offroadegenskaper i behold i form av reduksjonsgir. I rimeligste utgave leveres bilen med valgbar tohjuls/firehjulsdrift via sjalter. Den dyrere EX-modellen har permanent firehjulsdrift med elektronisk kraftfordeling til det hjulet som trenger det mest.

Litt større, litt sikrere

Nye støtfangere gjør bilen 20 millimeter lengre. Vis mer


Utvendig beholder Sorento de fleste karosseripaneler, men både støtfanger foran og bak er fornyet. Lengden øker dermed med to centimeter. Hvilket også betyr at det fortsatt ikke blir plass til syv seter... Sikkerhetsmessig gjorde Sorento en god figur allerede i sin første versjon, med fire stjerner i Euro NCAP i 2003. Med bedre setebeltestrammere og aktive hodestøtter kommer den neppe dårligere ut i 2007.

Godt over 500.000 lapper

Bilen er tilgjengelig i noen europeiske markeder allerede fra august, men Kia Motor Norge regner ikke med at vi får nye Sorento her til lands før ved årsskiftet til 2007. Med forbehold om endringer i avgiftsystemet, vil ikke bilen som sådan koste stort mer enn dagens utgave, men selvsagt med tillegg for de 28 ekstra hestene. For tiden annonserer importøren kun 2006-modellen med 2,5 liter diesel i den dyreste utstyrsspesifikasjonen (2.5 TDI EX Executive Auto 5d), som nå koster 529.900 kroner.

  • Store bilder finner du her.

    Relaterte artikler:

  • 4x4 x diesel x aut: Disse kan du velge blant

    Her finner du mer Kia-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder