<b>SESONGEN ER I GANG:</b> Det er vår og hjulskift i luften. Da passer det bra med nye tester av sommerdekk. Først ut av de store er tyske ADAC, som i år tar for seg sommerdekk for små og kompakte biler. Foto: ADAC
SESONGEN ER I GANG: Det er vår og hjulskift i luften. Da passer det bra med nye tester av sommerdekk. Først ut av de store er tyske ADAC, som i år tar for seg sommerdekk for små og kompakte biler. Foto: ADACVis mer

Sommerdekk i test: Vinnere og tapere

De europeiske bilorganisasjonene har testet sesongens sommerdekk.

Tyske ADAC vektlegger spesielt egenskapene under kjøring på våt vei, og den gode nyheten er at kvaliteten jevnt over stadig blir bedre på de fleste dekkene.

13 av 33 modeller som ADAC og partnerne har testet får karakteren "bra", og 14 modeller er "tilfredsstillende". I tillegg får to dekk karakteren «tilstrekkelig». Kun fire modeller faller igjennom og får stryk.

Testene er gjennomført på forskjellige anlegg rundt om i Europa av de europeiske bilklubbene sammen med den uavhengige testinstitusjonen Stiftung Warentest, og hele testen hos danske FDM får du her.

Golf-klassen og mindre

Testen omfatter i år dekk av relativt beskjeden størrelse, og det dreier seg om dekk i dimensjonene 15 og 14 tommer, samt 17 modeller med 15- og 16 dekk med 14-tommere. Dette er altså dekk typisk for småbiler og kompaktbiler, og vi ser her en dreining fra ifjor, da det gikk i større dimensjoner.

Av 15-tommersdekkene (dimensjon 195/65 R15) oppnår sju av dekkene samletkarakteren "bra", åtte får karakteren "tilfredsstillende" , én "tilstrekkelig" og én av modellene faller igjennom.

For 14-tommersdekkene (175/65 R 14) får seks modeller karakteren "bra", seks er "tilfredsstillende" , ett er "tilstrekkelig" og tre er "mangelfulle" - eller stryk med andre ord. Alle de tre modellene som faller igjennom, stryker på egenskaper på våt vei.

Konklusjonen er uansett enkel: Du frarådes å kjøpe de billigste dekkene.

Ifølge den danske bilorganisasjonen FDM er nemlig ikke disse dekkene verdt pengene, ja - de burde faktisk ikke vært på markedet i det hele tatt.

Miljø kontra sikkerhet?

FDM presiserer at trenden der dekk får lav rullemotstand for å spare drivstoff, er vanskelig å kombinere med gode stopp-egenskaper både på tørr og våt veibane.

Det betyr altså at kriteriene miljø og trafikksikkerhet til en viss grad er i konflikt med hverandre.

De dårligste dekkene

14-tommers dekkene som får stryk i årets sommerdekktest er:

Kleber Dynaxer HP 3 (Prisjakt: Fra 405 kroner), Debica Passio 2 (Prisjakt: Fra 405 kroner), og Kormoran Impulser b2 (Prisjakt: Fra 470 kroner).

15-tommerne som får stryk er:

Federal Formoza FD2. Fra Federal er det nærmeste vi finner i samme dimensjon hos prisjakt Formoza AZ01, fra 679 kroner. I hvor stor grad denne modellen deler karakteristikk med FD2, kan vi ikke uttale oss om.

Se video: Slik legger du om

Her er de beste dekkene

De fem beste 14-tommersdekkene:

  • Continental ContiEcoContact 5 (best på slitasje)
  • Hankook Kinergy Eco K425
  • Pirelli Cinturato P1 Verde
  • Bridgestone Ecopia EP 150
  • Falken Sincera SN832 Ecorun

VINNER: Goodyear Efficient Grip Performance er ifølge testerne det beste dekket med dimensjonen 195/65-15 (komfortdekk for biler i Golf-klassen og mindre). Foto: ADAC Vis mer


De fem beste 15-tommersdekkene:

  • Goodyear Efficient Grip Performance

  • Dunlop Sport bluResponse
  • Hankook Kinergy Eco K425
  • Fulda EcoControl HP
  • Nokian Line

Les også: 10 myter om sommerdekk

ADACs video fra sommerdekktesten:



Dette er vektlagt i testen

Dekkene er testet og karaktersatt innen flere ulike kategorier: Kjøring på tørr vei, fuktig vei, støy, slitasje og drivstofforbruk. Ut fra dette er det satt en samlekarakter på dekket.

Alle disse er viktige egenskaper, og kanskje spesielt for kjøring i norske forhold, er det viktig med gode dekkegenskaper på våt og fuktig vei.

I følge FDM, skyldes de forbedrede dekkegenskapene på våt vei i stor grad innføringen av den nye dekkmerkingen i Europa. Dekkets egenskaper på våt vei er nemlig noe av det som er med på varedeklarasjonen, og det har dermed blitt viktig for produsentene å skåre høyt også på dette.

Les: Dette betyr dekkmerkingen

De understreker imidlertid også at du ikke kan stole blindt på denne varedeklarasjonen: Ifølge FDM er det ikke helt sammenheng mellom varedeklarasjonen på dekket og deres testresultater.

– Og her velger vi å stole mest på våre egne resultater, skriver FDM på sine nettsider.

De understreker imidlertid at varedeklarasjonen er nødvendig og gir nyttige indikasjoner.

Du setter vel ikke dekkene på høykant? Se hvordan du lagrer dekkene riktig!

Forskjellen mellom dekktestene

Det er altså flere aktører som tester dekk, blant annet ADAC og de europeiske bilorganisasjonene som vi her refererer til.

En annen er forbrukerorganisasjonenes test, som tidligere ble gjort av Forbrukerrådet og flere andre europeiske forbrukerorganisasjoner. Forbrukerrådet har imidlertid meldt seg ut av dette testsamarbeidet, så du må eventuelt gå til danske Tænk for fersk informasjom og testresultater når dette foreligger.

NAF

NAF-bladet Motor tester vanligvis dekk sammen med svenske Aftonbladet og Auto Motor og Sport i Sverige, Tekniikan Mailma i Finland og Auto Revue i Russland. Deres test er imidlertid ikke publisert ennå. Du kan følge med på nettsidene til NAF for testresultater. DinSide vil selvsagt også følge opp med mer informasjon om dekktester når dette foreligger.

Det vil alltid være de dekktestene som er gjort under norske eller tilsvarende forhold, som vil være den beste fasiten for hvordan dekket vil oppføre seg på norske veier. Du skal imidlertid være oppmerksom på at det i testene utført av ADAC og flere, fra og med i fjor (2013), er lagt mer vekt på kjøring på våt / fuktig vei, enn tidligere.

Les også: Hvilke sommerdekk er egentlig best?

Her kan du lese fjorårets pristest på sommerdekk.