Vis mer

Sommercruiser fra Peugeot

Peugeot holder koken med konseptet kupékabriolet. Nå blir 307 CC erstattet med 308 CC.

Peugeot lanserte sin første ”CC” på 30-tallet. Den het 401 Eclipse og kunne flytte hele taket ned i bagasjerommet uten å brette det sammen! Etter 401, 601 og 402 på 30-tallet ble det en lang pause helt frem til 2000. Da kom 206 CC. En sensasjon da den kom, siden sammenfellbart metalltak på denne tiden kun var tilgjengelig på Lexus SC430 og Mercedes SL. Biler som var uoppnåelige for omtrent alle. I 2003 fulgte det på med 307 CC og i 2007 ble 206 CC erstattet med 207 CC.

Nå blir 307 CC erstattet med 308 CC, og det kommer også noen nyheter på motor og utstyrsfronten. Blant annet får bilen 1,6-liters turbomotor, som også 207 CC har, med 150 hestekrefter. Dette er motor som Peugeot deler med Citroen og Mini.

I tillegg kommer det utstyr som ”Airwave” (varmluftluftdyser i nakken), nye sportsseter, lavere sittestilling, bedre plass og nyutviklet tak som tar mindre plass i bagasjerommet.

Vi har testkjørt to motorer, og det er 1,6 turbo med bensin på tanken og 2,0 Hdi med diesel på tanken. Dette er toppmotorene i 308 CC og gjør på hver sin måte en god jobb. Bilen veier cirka 1,5 tonn og trenger tross alt såpass med effekt for virke litt ekstra sprek.

Begge disse motorene leveres med sekstrinns manuelle girkasser som fungerer bra. Sjaltet bevegelsene lett og bilen kjennes lettkjørt.


Førerplass

Peugeot 308 CC har kjent fasong, med frontruten strukket langt frem på panseret og trukket godt inn over kupéen. Foran sitter du nesten med tak over hodet. Du er med andre ord godt beskyttet, men du sitter ikke så luftig som i andre kabrioleter. Den mest ekstreme i den andre retningen er Mini. Den har har en veldig bratt frontrute som gir en åpen følelse, og mer blåst rundt ørene.

Peugeot har satset på komfort, og med vindavviseren opp bak forsetene og vinduene oppe, blir det stille og lunt i kupéen. Faktisk veldig lunt til å være kabriolet. I tillegg kan du kjøpe den nye ustyret "Airwave" som blåser varm luft på nakken. Da bør det også være mulig å vri på hodet etter endt langtur og holde snørra på avstand, også selv om det er litt kjølig i luften.

De gromme sportssetene som man kan se på bildene er standardutstyr, men skinn må du kjøpe i tillegg. I første omgang ser de bra ut. De kunne vært hentet rett ut av sportsbiler som Porsche og Aston Martin, og de fungerer også bra. De er litt små for de største av oss (kort sittepute og smal rygg), men vil for normalbygde fungere bra. De er også utstyrt med lure løsinger for enkel adkomst til baksetet. Det fungerer, som vanlig for biltypen, best for barn eller som ekstra bagasjerom.

Taket er helautomatisk og klapper sammen på 20 sekunder. Det kan også opereres i hastighet på inntil 12 kilometer i timen.

Motorer

308 CC kommer med stor og liten motor både med diesel og bensindrift. Foreløpig er det bare de store motorene som er tilgjengelige. Vi har kjørt 150-hesters bensinmotor med turbo og 140 hesters dieselmotor (også med turbo). Begge disse to motorene gjør en helt kurant jobb, men selv om dette er toppmotoriseringene, er ikke 308 et råskinn. Til det går det for sakte. Uten å ha testet de mindre motorene vil vi forsiktig anta at de vil virke litt trege.

Data for bensinmodeller
 1.6 i1.6 i Turbo1.6 i Turbo
Effekt120 hk/6.000 omdr/min150 hk/5.000 omdr/min140 hk/6.000 omdr/min
Dreiemoment160 nm/4.250 omdr/min240 nm/1.400 omdr/min240 nm/1.400 omdr/min
Girkasse5-trinns manuell6-trinns manuell4-trinns automat
Toppfart195 km/t215 km/t205 km/t
0 til 10012.5 sek9.8 sek11.6 sek
Forbruk EU0,71 l/mil0,75 l/mil0,81 l/mil
CO2-utslipp165 gram/km177 gram/km192 gram/km
Tankvolum60 liter60 liter60 liter
Lengde4.440 mm4.440 mm4.440 mm
Bredde1.817 mm1.817 mm1.817 mm
Vekt1.480 kg1.512 kg1.523 kg
Dekk215/55-16 - 225/45-17 - 225/40-18  


Data for dieselmodeller
 1.6 HDI2.0 HDI2.0 HDI Aut
Effekt112 hk/3.500 omdr/min140 hk/4.000 omdr/min136 hk/4.000 omdr/min
Dreiemoment270-285 nm/1.750 omdr/min320-340 nm/2.000 omdr/min320-340 nm/2.000 omdr/min
Girkasse5-trinns manuell6-trinns manuell6-trinns automat
Toppfart192 km/t208 km/t202 km/t
0 til 10012.2 sek10.8 sek11.8 sek
Forbruk EU0,53 l/mil0,59 l/mil0,70 l/mil
CO2-utslipp139 gram/km155 gram/km185 gram/km
Tankvolum60 liter60 liter60 liter
Lengde4.440 mm4.440 mm4.440 mm
Bredde1.817 mm1.817 mm1.817 mm
Vekt1.525 kg1.599 kg1.620 kg
Dekk215/55-16 - 225/45-17 - 225/40-18  


Hvis noen lurer på hvorfor dieselmodellen leveres med sekstrinns automatkasse, mens bensinmodellen kun må ta til takke med en firetrinns kasse, har vi ikke svaret på det. Men vi undrer oss også.


På veien

Peugeot holder seg til hovedformelen med at dette ikke skal være en sportsbil. Det gjenspeiler seg, ikke bare ved den gode innpakningen, men også kjøreegenskaper. 308 CC er ikke et fyreverkeri, men en rolig og behagelig bil. Den egner seg svært bra til det vi brukte den til. Suse avgårde på den franske riviera, se på havet, båter og folk.

Konkurrenter

Peugeot henvender seg til stort sett de samme kundene som også vurderer Volkswagen EOS, Opel Astra Twintop, Ford Focus CC, BMW 1-serie kabriolet og Audi A3 kabriolet. Alle disse bilene er firesetere. Alle har også metalltak, unntatt BMW og Audi. Litt merkelig kanskje at premiummerkene ikke har valgt den løsningen i denne klassen.

Vi sitter igjen med et godt inntrykk av 308 CC, og mener den er et godt alternativ for de som skal ha en lun og komfortabel kosebil.

Redaksjonen gjør oppmerksom på at reise og opphold for test av denne bilen ble dekket av importøren.