Vis mer

Som skapt for Norge

Hyundai tar en Kia. Viser iX20

Hyundai og Kia er to merker i samme konsern, og lager biler over samme lest. Det virker som de slår kron og mynt om hvilket merke som skal få lansere bilene først, og i dette tilfellet vant Kia med Venga. Den er allerede på gaten i Norge, og først nå skal Hyundai lansere sin versjon av samme bil, iX20. Bilen vises for første gang under bilmessen i Paris i begynnelsen av oktober, og DinSide skal prøvekjøre bilen i midten av oktober. På slutten av året er den hos en forhandler nær deg.

Økt komfort

Både Hyundai iX20 og Kia Venga kategoriseres som en mini-MPV, en slags liten flerbruksbil. Det er likevel overraskende hvor store de har klart å gjøre bilene innvendig. Vår erfaring med Kia Venga er at den er noe stump, takket være kort fjæringsvei, men dette kan det hende Hyundai har endret noe på. Internt har de nemlig valgt å gi Kia noe mer sporty egenskaper enn Hyundai. I dette tilfellet kan det være at Hyundai tjener på det.

Bildeserien viser hvordan Kia Venga har løst oppgaven:

Foto: Knut Moberg
Foto: Kia
Foto: Kia


Les mer om Kia Venga

Smarte løsninger

Dersom Hyundai iX20 får de samme fasilitetene som Kia Venga, så er den spekket med smarte løsninger, oppbevaringsrom og variable seteposisjoner. Det gjør bilen veldig fleksibel i bruk, men marginal i størrelse – en god kombinasjon i det norske markedet. Det står heller ikke på utstyret, for bilene kan fåes med det meste en bilkjøper etterspør, deriblant et gedigent glasstak.

En bil for Europa

Hyundai iX20 er designet i Europa, for Europa, nærmere bestemt i deres nye utviklingssenter i Rüsselsheim i Tyskland. Hvorvidt Hyundai kommer til å implementere deres Blue-Drive løsninger for mindre CO2-utslipp i iX20 er ennå uvisst.
Utover iX20 skal Hyundai også vise i10 for første gang til all verdens publikum i Paris.
DinSide Motor kommer tilbake med ytterligere informasjon så snart det blir kjent.

Opel Meriva er en typisk konkurrent.

Les mer om: De spesielle bakdørene på Opel Meriva.