<b>SOM SKAPT FOR NORGE:</b> Kia Optima Hybrid er som skapt for det norske avgiftsystemet, men får vi den? Foto: Produsenten
SOM SKAPT FOR NORGE: Kia Optima Hybrid er som skapt for det norske avgiftsystemet, men får vi den? Foto: ProdusentenVis mer

Som skapt for Norge: Kia Optima Hybrid

Det lages mange spennende biler som ville passet Norge bra, men det er ingen selvfølge at vi får dem.

For bare få dager siden kunne vi melde at Kia Optima kommer til Norge, og det med en svært hyggelig startpris på 299.900 kroner.

Nå viser Kia en hybridversjon av Optima på bilutstillingen i Chicago. Det er en bil som i utgangspunktet ville passet Norge bra på grunn av avgiftsfordelene til en hybrid, men hvorvidt den kommer til Norge er foreløpig uvisst.

Vanlig Optima i mai

Ankomst for vanlige Optima vet vi imidlertid mer om.

-Vi får Optima til Norge i mai, forteller informasjonsansvarlig Mette Simonsen Sauge i Kia Bil Norge AS.

Ved spørsmål om hybriden blir svaret litt mer usikkert, men hun bekrefter at bilen er svært interessant for Norge med tanke på de avgiftsfordeler en hybrid har her til lands.

– Dette må vi få komme tilbake til, sier Simonsen Sauge, vel vitende om at markedet etterspør drivstoffgjerrige biler.

Optima er i hovedtrekk Kias versjon av Hyundai i40. De to er konsernslektninger og bygget på samme lest, tilsvarende slektskapet mellom Kia Cee’d og Hyundai i30.

Utfordrer Avensis

Det betyr at bilen er relativt stor, og går rett i klinsj med VW Passat, Mazda 6 og Toyota Avensis. Jeg skulle også likt å ta med nye Ford Mondeo i oppramsingen, men den lar vente på seg.

Optima Hybrid har fått det Kia kaller en HSG-teknologi. HSG står kort og godt for Hybrid Starter Generator, og er en smart, men enkel måte å lage en hybrid på. Bytt ut svinghjulet med en elektromotor, så kan du også kaste starteren og bilens dynamo.

Første gangen vi kjørte et slikt system var da Volvo viste frem sin S80 ISG i 2002. ISG stod den gang for Integrated Starter Generator.

Kombinasjonen

Elektromotoren, som overtar svinghjulets plass, tar seg også av ladefunksjonen til dynamoen, og den drar i gang motoren når du skal starte opp. På denne måten tar den seg også av automatisk start-stopp i lyskryss og annet.

Hybridpakken består av den nevnte elektromotoren, som yter 47 hestekrefter. Den jobber i team med en lithium-polymer batteripakke med en kapasitet på 47 kW. Kombinert effekt på forbrenningsmotoren og elektromotoren er oppgitt til 199 hestekrefter, med et dreiemoment på 319 Nm.

Samtidig som Optima nå får en hybrid drivlinje, så får den også egen front i form av ny grill og nye lykter.

Se flere bilder av Optima Hybrid:

SOM SKAPT FOR NORGE: Kia Optima Hybrid er som skapt for det norske avgiftsystemet, men får vi den? Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten


Hybridens særegenheter

Disse LED-lyktene er foreløpig kun å finne på hybridutgaven, men vi tipper dette er elementer som blir tatt med over på de øvrige versjonene etter hvert.

Felgene har også fått en egen design, så de som ser etter detaljene kan lett se om bilen er en hybrid, eller ei.

To utgaver

Bilen blir å få i to forskjellige utstyrsnivåer, LX eller EX. Ettersom bilen vises i USA kan dette endres når bilen på sikt inntar Europa, men i USA oppgis forbruket til å bli 0,74 liter per mil for LX-utaven, og 0,76 l/mil for EX-versjonen.

I denne sammenhengen er det vesentlig å nevne at drivlinjen er bensinhybrid, ikke diesel. Dermed fremstår forbruket som greit, men ikke overraskende lavt.

Under kjøring har du to forskjellige displayer som viser deg hva som foregår, og hvor energien tar veien. Den minste skjermen, en 4,3-tommers LCD-skjerm, sitter midt mellom instrumentene fremfor rattet. Det andre er en 8-tommer som sitter i midtkonsollen.

DinSide kommer tilbake med et eventuelt lanseringstidspunkt for Optima Hybdrid etter hvert.