<b>LYST OPP:</b> Endelig er det blitt lys i Kjøladalstunnelen. Lyset driftes hovedsakelig av solcellepaneler som er satt opp på utsiden.  Foto: STATENS VEGVESEN/Bjørn Egil Gilje
LYST OPP: Endelig er det blitt lys i Kjøladalstunnelen. Lyset driftes hovedsakelig av solcellepaneler som er satt opp på utsiden. Foto: STATENS VEGVESEN/Bjørn Egil GiljeVis mer

Solcellepaneler skal lyse opp tunnelen

Da det ble for dyrt å trekke strøm, kom noen smarte hoder med en lys idé.

Tunnelene det snakkes om er fire av de som ligger langs nordsiden av Jøsenfjorden på riksvei 13 i Hjelmeland kommune i Rogaland.

Tunnelen er bare en av mange som har blitt rustet opp etter at Statens vegvesen ifjor startet opprustningen av landets tunneler.

Ved å montere opp 49 solcellepanel, som hver og en gir en effekt på 260W har det nå blitt lys i begge ender av tunnelen.

Først i Europa

- Så vidt jeg vet er dette den første tunnelen i verden hvor sollyset driver lysene i tunnelen.

FORNØYD: Arne Jørgensen i Vegdirektoratet er veldig fornøyd med at Norge er først ute med denne type løsning. Foto: STATENS VEGVESEN/Bjørn Egil Gilje Vis mer


Dette er nytenkning, forteller Arne Jørgensen i Vegdirektoratet til vegnett.no, som nevner at det er noen tunneler i Burma og Kina som har delt forsyning via solcelle og strømnettet.

Ved siden av riksveien ligger et lite teknisk bygg, som inneholder det tunnelen og solcellepanelene trenger for å arbeide sammen.

Batterier og et dieselaggregat skal da sammen forsyne tunnelen i de mørkeste periodene i året.

Aggregatet skal som utgangspunkt ikke dekke mer enn 18 prosent av strømmen, hvilket betyr at det i hovedsak ikke vil være i bruk i større deler av året enn i desember og januar.

Prisen for hele pakken er 650.000 kroner. Skulle det hele blitt dekket ved å legge opp strøm til tunnelene, ville prislappen fått en helt annen sifferrekke. Nemlig 2,7 millioner kroner.

300 av 1.100 tunneler uten lys

LAGRER STRØM: Ved hjelp av batterier og et lite dieselaggregat kan lysene driftes selv gjennom de mørkeste månedene i året. Foto: STATENS VEGVESEN/Bjørn Egil Gilje Vis mer


I Norge er det i dag 300 av de 1.100 tunnelene som ikke har lys. Nå kan solcelle være aktuelt for å dekke de som har behov, og ligger lengst unna strømnettet.

Blant de som jobber med lavere energibruk i Statens vegvesen er Bob Hamel. Han forteller til Vegnett at anlegget i Kjøldalstunnelen kommer til å berike dem med lærdom.

- Dette er kanskje bare det første i en lang rekke med solcelleanlegg, forteller Hamel om anlegget som skal gi lærdom og mulighet for gjenbruk.

- Samarbeidet mellom Vegdirektoratet og vegvesenets region vest har vært veldig godt, vi har vært flere nytenkende kolleger som har funnet hverandre, forteller Hamel til slutt.

Lader elbilene ved hjelp av solceller

Tidligere i år startet et prosjekt hvor hensikten er å lade elbiler ved hjelp av solceller. Prosjektet som har sine baser i Uppsala og Tromsø er det Solelia Greentech som står bak.

LADE KUN PÅ SOL? I fremtiden vil du kanskje kunne kjøre helt gratis, kun ved å investere i solcellepaneler. Foto: DPA Vis mer


- Helt konkret kommer effekten på produksjonssiden, og i andre enden mater vi ladestasjonene. Når det er mye sol kan vi lade med høyere effekt, men når det er lite sol kan vi lade med lavere effekt, men ved hjelp av batterier som buffer, forteller Solelias Per Wickman til nyteknik.se.

Prosjektet er et sammarbeid mellom Solelia, Uppsala kommune og Tromsø kommune, og både kommunale tjenestebiler og privatbilister er involvert i prosjektet.

Målet er å øke produksjonen av fornybar energi, samt avlaste el-nettet.

- Innenfor rammene til prosjektet handler det om 50-60 ladestasjoner bare i Uppsala. Gjennom å utnytte elbilenes batterier og solenergi kan vi unngå ladetopper når alle skal lade samtidig, forteller Wickman videre.

Prosjektet skal gå til 2018, og både Uppsala Universitet og UiT Norges Arktiske Universitet skal ansette en rekke forskere for å analysere resultatene og om teknikken skal videreføres i fremtiden.

LES OGSÅ:
Dette bør du ha i bilen
Disse tunnelene har størst brannrisiko
LES OGSÅ: Får ikke lade el-bilen i borettslag