Snerten el-bil på vei

Pininfarina vil neste år tilby en firedørs el-bil som kan gå opptil 250 kilometer på en ladning.

PARIS (DinSide Motor): Pininfarina er nok mest kjent for sitt arbeid med bildesign, ofte på oppdrag fra andre produsenter. Men det italienske firmaet driver også produksjon av mindre nisjemodeller. Det er el-bilen B0 (altså B-null - for null-utslipp), et eksempel på. Den er et resultat av et samarbeid med franske Bolloré som i lengre tid har holdt på med utviklingen av en mer ordinært utseende el-bil, Blue Car.

Neste år

Denne el-bilen blir i disse dager vist på høstens store bilutstilling i Paris, hvor vi har vært og tatt en titt på den. Til tross for sitt til dels futuristiske utseende, fastholder Pininfarina at dette ikke er noen konseptbil. I stedet er det en fiks ferdig modell som skal masseproduseres allerede fra neste år. De første eksemplarene blir ferdigstilt mot slutten av 2009.

Får konkurranse

Det i seg selv er oppsiktsvekkende, selv om også en produsent som Mitsubishi vil komme med en lignende bil i 2009, i-Miev. Sistnevnte fikk vi for øvrig helt nylig prøvekjøre i Paris. Vel så spesielt er det at B0 får fire dører og fire sitteplasser. Riktignok blir disse neppe spesielt romslige, dette er en liten bil, men sammenlignet med dagens el-biler er det tydelige fremskritt.

250 kilometer

Pininfarina-Bolloré B0 skal i produksjon til neste år. Her står den på standen i Paris. Foto: Knut Moberg Vis mer

Snerten el-bil på vei

  1. Store bilder: Pininfarinas el-bil


Også de tekniske dataene imponerer, uten å revolusjonere rådende oppfatninger om el-biler. Et av de mest kritiske punktene ved el-drevne biler er rekkevidden. Pininfarina hevder B0 skal klare opptil 250 kilometer på en ladning. Da begynner mange behov å kunne dekkes. Samtidig skal batteriene lades fra tomme til fulle på ”noen få timer”, slik Pininfarina litt upresist uttrykker det.

Batteripakken går under navnet LPM (Lithium Polymer Battery) og skal ha en levetid på omtrent 200.000 kilometer, hvilket er en del mer enn de fleste el-biler har i dag.

Foto: Pininfarina Vis mer


Selve motoren yter drøyt 61 hestekrefter og skal akselerere B0 fra 0-60 på 6,3 sekunder. Toppfarten er begrenset til 130 kilometer i timen.

Relevant?

Blir dette så den første el-bilen for de store massene av europeiske bilkjøpere? Neppe, ettersom dette nok blir en ganske kostbar bil, og produksjonsvolumet vil bli begrenset av batteritilgangen. Men et sted må man starte, og masseproduksjon av en tilsynelatende relativt imponerende bil som dette, bringer definitivt teknologien et par skritt nærmere også norske bilkjøpere.

  • Store bilder ser du her.