HVILKEN?: Toyota lover ny hybrid innen et år. Blir den basert på Avensis (bildet)? Eller har Toyota valgt å satse på Yaris, Auris, Corolla, Verso eller RAV4?
HVILKEN?: Toyota lover ny hybrid innen et år. Blir den basert på Avensis (bildet)? Eller har Toyota valgt å satse på Yaris, Auris, Corolla, Verso eller RAV4?Vis mer

Snart ny Toyota-hybrid i Norge

Den norske Toyota-importøren lover at en helt ny hybridbil vil være på plass i Norge i løpet av det nærmeste året.

Og vi snakker ikke om noen smal nisjemodell. Nei, Toyota lover tvert i mot at den nye hybridbilen vil være basert på en av dagens såkalte volummodeller. Riktignok ønsker den norske Toyota-importøren foreløpig ikke å avsløre hvilken volummodell vi snakker om. Men hvis vi tar utgangspunkt i termen "volummodell" så ligger det i kortene at det må dreie seg om Yaris, Auris, Corolla, Verso, Avensis eller RAV4.

Men Toyota har ikke tenkt å gi seg med det. Den japanske bilprodusenten er så overbevist om at hybridteknologi er den riktige veien mot reduserte CO2-utslipp, at de lover å lage hybridversjoner av samtlige volummodeller innen 2020.

Prius og Lexus

Dagens mest kjente hybridbil er selvsagt Toyota Prius, som kom allerede i 1997 og som i høst kommer i tredje versjon. Men selv om Prius nærmest har blitt synonymt med begrepet hybridbil, er den ikke alene. Toyota selger for eksempel en hybridversjon av Camry i USA. Og søstermerket Lexus tilbyr hybridene RX 400h (erstattes snart av RX450h), GS 450h og LS 600h.

Honda

HVILKEN?: Toyota lover ny hybrid innen et år. Blir den basert på Avensis (bildet)? Eller har Toyota valgt å satse på Yaris, Auris, Corolla, Verso eller RAV4? Vis mer


Også Honda har vært aktive på hybridfronten og var tidlig ute med den spesielle Honda Insight, som ble introdusert i 1999. Denne ble i 2006 erstattet av andre generasjon Civic Hybrid. Og i år lanserte Honda andre generasjon Insight, som blant annet er i salg her i landet.

Mange merker

Mercedes-Benz lanserte nylig S400 Hybrid og i USA har Ford laget en hybridversjon av Escape. Også Dodge, Mercury, Nissan og Saturn er blant merkene som tilbyr hybridbiler i det amerikanske markedet.

Bensin versus diesel

Andre generasjon Toyota Prius Vis mer


Felles for alle hybridbiler som så langt er satt i produksjon, er at de er utrustet med bensinmotor. En rekke europeiske bilprodusenter har imidlertid i løpet av de siste par årene opplyst at de jobber med diesel-hybrider. Blant utfordringene disse sliter med, er at det faktum at dieselmotorer er mer tungstartede enn bensinmotorer, at de produserer mindre varme og at den potensielle effektivitetsgevinsten ved bruk av hybridteknologi i henhold til ekspertene er noe lavere.

Hva er en hybridbil?

Tredje generasjon Toyoat Prius Vis mer


Men hva er egentlig en hybridbil? Vel, en hybridbil skiller seg først og fremst fra en ordinær bil ved at den er utrustet med et kraftig batteri og en elektromotor. Batteriet har blant annet som oppgave å samle kinetisk energi som oppstår ved trilling og bremsing, såkalt regenerering av bremseenergi. Elektromotoren bruker denne energien til å avlaste og/eller bistå den klassiske forbrenningsmotoren. Det finnes imidlertid flere veier til målet og det eksisterer i dag mange ulike hybridløsninger (se stor illustrasjon lengre ned).

1. Seriehybrid

Illustrasjon: Honda (se stor versjon lengre ned i artikkelen) Vis mer


En seriehybrid kjennetegnes ved at elektromotoren alene står for den faktiske fremdriften. Energien hentes fra batteriet, som i sin tur får energi fra en forbrenningsmotor og regenerert kinetisk energi. Det betyr at forbrenningsmotoren ikke er koblet til hjulene, men at den i stedet kun produserer strøm til elmotoren og batteriet. Når batteriet har tilstrekkelig kapasitet, kan forbrenningsmotoren kuttes. Denne teknologien brukes forøvrig i mange diesel-elektriske lokomotiver. Også den mye omtalte Chevrolet Volt - som ennå ikke er satt i produksjon - er en seriehybrid.

Forbrenningsmotor: Kan produsere strøm til elektromotoren. Kan lade batteriet.

Elektromotor: Står alene for fremdrift. Kan lade batteriet. (ved trilling/bremsing).

2. Parallellhybrid

Honda Insight Vis mer


Parallellhybrid-løsningen er blant annet å finne i Honda Insight. Parallellhybrider kjennetegnes - som navnet tilsier - ved at forbrenningsmotor og elektromotor i utgangspunktet arbeider sammen, altså parallelt. Det betyr at elektromotorens oppgave i utgangspunktet er å støtte forbrenningsmotoren. Elektromotoren kan i teorien skape fremdrift alene, men i Insight skjer dette kun ved svært liten belastning i moderate hastigheter. Uansett kan ikke forbrenningsmotoren kobles ut av drivlinjen. Riktignok kan drivstofftilførselen til forbrenningsmotoren kuttes i nedoverbakker, men så snart føreren trykker på gasspedalen, må forbrenningsmotoren trå til.

Forbrenningsmotor: Kan alene stå for fremdrift. Kan skape fremdrift i samarbeid med elektromotoren. Kan lade batteriet. Kan kuttes, men ikke frikobles fra drivlinjen.

Elektromotor: Kan skape fremdrift i samarbeid med forbrenningsmotoren. Kan lade batteriet (ved trilling/bremsing). Kan alene stå for fremdrift (men i Insight kun ved svært lavt kraftbehov).

Serie-parallell-hybrid (Fullhybrid)

Lexus LS 600h Vis mer


Prius-løsningen kalles ofte fullhybrid (eller serie-parallell-hybrid), fordi teknologien innebærer en kombinasjon av serie- og parallellhybrid-teknologiene. Det betyr at forbrenningsmotor og elmotor både kan samarbeide og arbeide uavhengig av hverandre. Det innebærer at forbrenningsmotoren kan kuttes og kobles vekk og at elektromotoren ved hjelp av batterikraften alene kan stå for fremdriften. I slike situasjoner fungerer fullhybridbiler som utslippsfrie elbiler (vi har kjørt andre generasjon Prius 3 km som elbil). Hvis batteriet skulle tømmes helt, kan forbrenningsmotoren alene stå for fremdriften. Og om ønskelig, for eksempel ved full akselerasjon, kan både forbrenningsmotor og elektromotor samarbeide om fremdrift. Prius og de ulike Lexushybridene, som bruker samme teknologi, har større batterikapasitet og kraftigere elektromotorer enn Insight. Det betyr at elektromotoren alene makter oppstart fra stillestående og tilstrekkelig akselerasjon for normal bykjøring.

Forbrenningsmotor: Kan alene så for fremdrift. Kan skape fremdrift i samarbeid med elektromotoren. Kan lade batteriet. Kan kuttes og frikobles fra drivlinjen.

Elektromotor: Kan skape fremdrift i samarbeid med forbrenningsmotoren. Kan lade batteriet (ved trilling/bremsing). Kan alene stå for fremdrift (elbil).

Plugginnhybrid (ladbar hybrid)

Lexus RX 400h Vis mer


En ladbar hybrid (plug-in hybrid på engelsk) kan ta utgangspunkt i alle de tre overnevnte teknologiene. Bilprodusentene vil imidlertid sannsynligvis ta lage plugginn-hybrider basert på serie-parallellhybrid-teknologi (fullhybrid) og seriehybrid-teknologi. Det som skiller en plugginnhybrid fra dagens hybrider, er kort og godt at batteriet kan lades fra en ekstern kilde, eksempelvis en ordinær stikkontakt. Jo større batterikapasiteten er, jo mer energi kan lagres og jo større rekkevidde kan oppnås uten behov for å starte forbrenningsmotoren.

Illustrasjon: Honda (se stor versjon lengre ned i artikkelen)



Les også:
Lansering: Toyota Prius III
Test: Toyota Prius II facelift
Test: Toyota Prius II

Test: Honda Insight
Lansering: Honda Insight

Test: Lexus LS 600h
Test: Lexus GS 450h
Test: Lexus RX 400h

DinSide Motors juveler