<b>USA-LANSERT:</b> USA er første nasjon ut for elektrisk B-Klasse. Vi forventer ikke å se den her i landet før til neste år. Foto: MERCEDES_BENZ
USA-LANSERT: USA er første nasjon ut for elektrisk B-Klasse. Vi forventer ikke å se den her i landet før til neste år. Foto: MERCEDES_BENZVis mer

Snart kommer Mercedes B-klasse Electric Drive

Mercedes med fullelektrisk folkemodell, og motoren er fra Tesla.

Mens BMW har valgt en helt ny måte å bygge bil på, velger Mercedes mer tradisjonelt med sin elbilsatsning.

Les mer om BMW i3 og i8.

Vi har allerede sett millionærenes leketøy SLS AMG Electric Drive. Den baseres på en eksisterende bil, men til tross for avgiftsfritak, vrimler det ikke av dem i Norge. Prisen på 2.850.000 kroner kan ha noe med det å gjøre...

Da kommer vi nok til å se desto fler av B-klasse Electric Drive. Den skal først og fremst krige mot femseterne VW e-Golf og Nissan Leaf, men Mercedes ønsker naturligvis også å slå erkefiende BMW i3.

Bilen blir lansert i USA i disse dager. Den norske importøren har ingen informasjon utover den som per i dag finnes på nettet, men har fått antydet at bilen kommer til Norge i begynnelsen av 2015.

USA-LANSERT: USA er første nasjon ut for elektrisk B-Klasse. Foto: MERCEDES_BENZ Vis mer


I USA har de markert i3 som hovedkonkurrent, og B-klasse Electric Drive prises tett opp til denne, 41 450 dollar. Det vil i så fall si en pris under 300.000 kroner i Norge også.

Så godt liker vi vanlig B-klasse.

Tesla-motor

LOGISK: I stedet for turteller, har du forbruksmåler der du ser hvor mye du bruker eller lader. Foto: MERCEDES_BENZ Vis mer
TRADISJONELL: Mercedes har, på lik linje som VW, valgt å lansere sin elektriske serie i den eksisterende modellparken. Foto: MERCEDES_BENZ Vis mer
LITE NYTT: Alle som kjører forhjulsdrevne Mercedeser vil kjenne seg igjen i B-klasse Electric Drive. Foto: MERCEDES_BENZ Vis mer




Daimler har eierinteresser i Tesla, og det er nettopp disse som har utviklet den elektriske motoren i bilen. Den yter mer enn det som ble annonsert i fjor, nemlig 177 hestekrefter og dreiemomentet oppgis til 340 newtonmeter. Dreiemomentet er selvsagt tilgjengelig fra første omdreining, og bilen vil, som de fleste elbiler, være kvikk ut av lyskryssene.

Mercedes lover at ferden til 100 kilometer i timen skal klares på raske 7,9 sekunder. Toppfarten er begrenset til 160 kilometer i timen.

Her ser du oversikten over ALLE elbilene i Norge.

Det mest spennende er likevel rekkevidden, som skal være 20 mil. Ikke spesielt mye lengre enn de argeste konkurrentene altså.

Kraften besørges av lithium-ion batterier og befinner seg i gulvet. B-klassen som ble lansert i 2011, ble opprinnelig designet også for elektrisk drift. Batteripakken har derfor ikke redusert plassen for passasjerer og bagasje.

B-klasse Electric Drive får kollisjonssystemet Collision Prevent Assist med adaptiv bremseassistent (autobrems) som standard, sammen med blant annet blindsonevarsler, filskiftevarsler og parkeringshjelp.

Mercedes Benz Electric Drive:

  • Effekt: 177 hk
  • Dreiemoment: 340 Nm
  • 0-100 km/t: Under 7,9 sekunder
  • Toppfart: 160 km/t
  • Rekkevidde: 20 mil
  • Ladetid: 10 mil rekkevidde på 1,5 time ved 400V (ECE standard)