<B>FINALISTENE ER KLARE:</B> Årets Bil 2013 kåres snart, og disse står på listen. Stem på din favoritt i avstemningen under (avstemningen har ikke noen innflytelse på det endelige resultatet). Foto: Fred Magne Skillebæk
FINALISTENE ER KLARE: Årets Bil 2013 kåres snart, og disse står på listen. Stem på din favoritt i avstemningen under (avstemningen har ikke noen innflytelse på det endelige resultatet). Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Snart kåres Årets Bil 2013

32 deltagere er blitt til åtte, som skal bli til én. Stem på din favoritt.

Tradisjonen tro skal det også i år kåres en vinner i rekken av Årets Bil. Som i fjor skal vinneren skal offentliggjøres under den årlige bilmessen i Geneve. I 2012 var det Opel Ampera / Chevrolet Volt som trakk det lengste strået.

Stem på din favoritt lenger ned.

Fra 32 til én

Årets kåring startet med 32 deltagende biler, men foregår i to faser. Av disse 32 bilene foregår det en enkel avstemning hvor det i utgangspunktet skal velges ut syv biler som skal gå videre til finalen.

I år har de derimot tatt i bruk et tillegg i reglementet, som sier at det gis rom for åtte biler dersom det skulle bli uavgjort mellom to av bilene.

For første gang: En elbil ble Årets Bil

Norsk medlem

Rune Korsvoll fra bladet Motor sitter i juryen for COTY, eller Car of the Year. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Fra Norge er det motorjournalist Rune Korsvoll fra Motor/NAF som er medlem av juryen, og således er med på å kåre den endelige vinneren. I 2012 var det svenske Håkan Matson fra Vi Bilägare som delte ut prisen. I år er det italieneren Domenico Tudini fra det italienske magasinet Auto som er president for organisasjonen, og dermed får æren av å overrekke prisen for Årets Bil 2013.

Les saken, se video: Årets Bil 2012

Ikke syv, ikke åtte,

Listen over finalister i kåringen av Årets Bil 2013 har åtte deltagende biler, ikke syv som normalt. Ettersom Subaru BRZ og Toyota GT86 er samme bil, så strekker faktisk rekken av biler seg til ni, men regnes som bare åtte deltagende biler.

  • Ford B-Max - liten men stor, med imponerende og praktisk dørløsning.
  • Hyundai i30 - bekrefter merkets fremgang de siste årene, mente vi i vår.
  • Mercedes-Benz A-klasse - vår nye favoritt, sa DinSide tidligere i vinter.
  • Peugeot 208 - mindre utvendig, romsligere innvendig. En riktig vei å gå, mente DinSides tester i sommer.
  • Renault Clio - velkjent navn, men dette er likevel en nykommer som får mer enn godkjent.
  • Subaru BRZ / Toyota GT86 - med disse blir både Subaru og Toyota mer spennende merker!
  • VW Golf - viktig, populær og velkjent - og vi mener nye Golf innfrir.
  • Volvo V40 - ikke helt lytefri, men vi blir likevel sjarmert under testen av Volvoen

Møysommelig arbeid

Med denne listen klar starter den tyngste jobben for juryemedlemmene. Nå skal hver og en bil evalueres og poengsettes etter et gitt system. Normalt ser vi store vridninger i poenggivningen avhengig av hvilket marked jurymedlemmene kommer fra. Spanjoler, italienere, nordmenn og svensker har svært forskjellig oppfatning om produktet bil.

Ettersom alle markedene er representert, så blir likevel vinneren kåret sett fra et samlet sammensatt marked.

Stem på din favoritt, og begrunn gjerne i debattfeltet hvorfor du har stemt som du har gjort.

Årets Bil 2013

Hvilken er din favoritt: (Avsluttet)
Mercedes-Benz A-Klasse(32%) 651
Volvo V40(21%) 432
VW Golf(17%) 357
Subaru BRZ / Toyota GT86(11%) 227
Ford B-Max(7%) 149
Hyundai i30(5%) 100
Renault Clio(4%) 73
Peugeot 208(3%) 69
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.