<B>BIL-MANN: </B>Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er lidenskapelig interessert i bil, og da spesielt i gamle amcar-modeller. Nå ønsker han å lette på regelverket som også vil gjelde import fra USA.  Foto: CHRISTIAN ROTH CHRISTENSEN / DAGBLADET
BIL-MANN: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er lidenskapelig interessert i bil, og da spesielt i gamle amcar-modeller. Nå ønsker han å lette på regelverket som også vil gjelde import fra USA. Foto: CHRISTIAN ROTH CHRISTENSEN / DAGBLADETVis mer

Snart kan veteranbileiere og bobilfolket juble

Statsråden tar grep og forenkler regelverket. Her er forslagene!

– Det er for mange rigide og urimelige regler. Nå ønsker vi å forenkle en rekke forskrifter som vil berøre bobilmiljøet og bilentusiaster, sier Solvik-Olsen i en pressemelding.

De neste månedene sender Samferdselsdepartementet ut en rekke forslag til endringer i forskrifter ut på høring.

- Vi håper på stort engasjement og gode innspill i arbeidet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Her er endringene Samferdselsdepartementet ønsker å innføre i løpet av året:

  • Romsligere regelverk som vil gjøre det lettere å importere drømmebilen
  • «Amerikanske» lys blir lov
  • Tillater små registreringsskilt
  • Myker opp reglene for import av tilhengere fra utlandet
  • Øker bobil-hastigheten fra 80 til 100 km/t (opp til 7.500 kg.)
  • EU-kontroll annet hvert år også for bobiler (opp til 7.500 kg.)
  • Sjeldnere EU-kontroll for veteranbiler
  • Justerer regelverket for opp- og nedvekting av kjøretøy
  • – De siste 1,5 årene har vi gjennomført et omfattende arbeid sammen med Vegdirektoratet for å finne løsninger. Mye av dette er kompliserte saker som involverer internasjonalt regelverk. Men vi ser at det ofte finnes handlingsrom til å lage bedre norske løsninger enn det vi har i dag. Nå kan vi begynne å vise fram resultatene av arbeidet, sier Solvik-Olsen.

    Enklere å importere drømmebilen

    Forenklinger av kjøretøyforskriften, §1-15, vil gjøre det enklere for privatpersoner å importere drømmebilen hjem til Norge.

    Som samferdselsminister Ketil Olvik-Olsen sa da han gjestet Dagbladet Årets bil-kåring i september, opplever mange at dagens ordninger er unødvendig restriktive og byråkratiske.

    - I dag tolkes regelen som om kjøretøyet må være nærmest som fabrikkny for å anses som original. Nytt panser, ny støtfanger eller endrede interiørelement kan være nok til at enkelte har blitt nektet registrering.

    – Vi arbeider for å gjøre regelen romsligere, men samtidig ivareta trafikksikkerhetsperspektivet. Dette vil også omfatte entusiastene med interesse for lastebiler, sier Solvik-Olsen.

    SE VIDEO: Finansierer Frp-drøm med et Frp-mareritt

    Bruk av sidemarkeringslys

    KJØRER PÅ: - I halvannet år har vi gjennomført et omfattende arbeid sammen med Vegdirektoratet for å finne løsninger. Nå legger vi fram resultatene, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen Foto: SCABPIX Vis mer


    Så hva blir lov:
    Lysreglene justeres. Det betyr at sidemarkeringslys og oransje markeringslys i front skal kunne brukes, noe som er vanlig blant annet i USA.

    – I dag opplever mange at de må lakkere eller fjerne små reflekser eller lys på bilens langsider, men det legger vi opp til å endre, sier samferdselsministeren.

    LES OGSÅ: Sier ja til personlige bil-skilt

    Små registreringsskilt

    Kjennemerke (skilt) i «komprimert »størrelse ønskes tillatt for biler hvor avsatt plass til skiltet er mindre enn standard norsk størrelse.

    Opp- og nedvekting av kjøretøy

    – Opp- og nedvekting av kjøretøy er en problemstilling vi har fått mange henvendelser på, og nå forsøker vi å forenkle. Bileier vil fortsatt måtte svare for avgiftsdifferanser om en bils kategori blir endret, men mulighetene for å gjøre en slik omkategorisering vil bli klarere, sier Solvik-Olsen.

    Problemstillingen er særlig gjeldende for bobiler. I mange tilfeller kan to like biler registreres med to forskjellige vektgrenser, etter eiernes ønsker. Dette for å tilpasses hvor tung bil eierne har lov til å kjøre. Nå skal det bli lettere å vekte en klasse opp eller ned igjen.

    Tilhenger fra utlandet

    Amerikanske tilhengere/campingvogner kan avvike noen cm fra kravene etter norske regler, og i praksis være umulig å registrere i dag. Dette gjelder også hengere med bremsesystemer som er ulike fra de vi har i Norge.

    EU-kontroller

    Det arbeides med flere endringer for kontrollintervall for såkalt periodisk kjøretøykontroll. Spesielt i bobilmiljøet er mange med biler i området 3.500-7.500 kg totalvekt oppgitt over å måtte kontrollere bilen hvert år.

    – Nå skal vi få til en løsning slik at bobil og personbil likebehandles, sier samferdselsministeren.

    Det arbeides også med endringer i periodisk kjøretøykontroll for eldre biler.

    – Vi vil sende på høring forslag om en rullerende 30-års regel, slik at periodisk kjøretøykontroll hvert annet år gjelder for biler inntil 30 år. Vi foreslår sjeldnere kontroll frem til bilen er 50 år, og bortfall av krav om periodisk kjøretøykontroll når bilen er mer enn 50 år.

    NYE EU-REGLER: Du slipper kontroll på mc og tilhenger

    BEDRING I SIKTE: Bobilfolket kan forhåpentligvis nyte godt av en del endringer: Forenklet EU-kontroll, Økt fartsgrense, billigere bomavgift og billigere ferjepris. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


    Økt topphastighet for bobiler

    For bobilene vil det bli foreslått økt topphastighet fra 80 til 100 km/t.

    – Det skaper frustrasjon hos mange medbilister at bobiler med totalvekt i området 3,5 – 7,5 tonn må ligge under fartsgrensa. Det var tilsvarende begrensning på utrykningskjøretøy, men den begrensningen fjernet vi i fjor, sier Solvik-Olsen.

    Rettferdige bompenger/fergetakster

    Det gjøres et arbeid rundt fergetakster for bobiler og campingbiler slik at regelverket skal bli mer rettferdig. I dag må en bobil betale høyere takst enn en bil med campingvogn, selv om samlet lengde på de to er den samme.

    – I forbindelse med bompengereformen arbeider vi med ulike løsninger for å luke ut urimeligheter. I dag må en del bobiler og store personbiler over 3,5 tonn (for eksempel store SUV eller pick ups) betale samme takst som store vogntog. Det er for mange urimelig.

    LES OGSÅ: Bil-inntektene til statskassa stuper

    Forenkling og effektivisering

    – Dette er nok et område hvor H/FrP-regjeringen skjærer gjennom og gjør større endringer. Regjeringen la nylig fram en veireform hvor man skal etablere et veiselskap og gjennomføre en bompengereform. Uka før ble forslag til ny parkeringslov lagt fram, om lag ti år etter at arbeidet ble satt i gang, skryter Solvik-Olsen.

    Nå gjenstår det å se om de andre partiene slutter opp om de foreslåtte regelendringene.

    LES OGSÅ: Ønsker nye regler for piller og bilkjøring