<B>HAR DU SETT PÅ MAKAN</B>: Ehang 184 kan fly deg trygt fra A til B uten at du behøver å gjøre annet enn å trykke på et kart, hevder utvikleren</B> Foto: BJØRN EIRIK LOFTÅS
HAR DU SETT PÅ MAKAN: Ehang 184 kan fly deg trygt fra A til B uten at du behøver å gjøre annet enn å trykke på et kart, hevder utvikleren Foto: BJØRN EIRIK LOFTÅSVis mer

Snart kan du fly - uten en eneste flytime

I hvert fall hvis droneprodusenten Ehang får det som de vil.

LAS VEGAS: Det er mye snakk om selvkjørende biler for tiden, men hva sier du til en selvflyvende drone - med deg inni? Det er i hvert fall hva den kinesiske droneprodusenten Ehang påstår at de har klart å bygge.

Hva i alle dager ..?

Jeg står ved en av de aller best besøkte standene under årets CES-messe og betrakter en farkost som ser ut som en krysning mellom et helikopter, mikrofly og tivoliattraksjon.

På hver av de fire armene sitter det to rotorblader på hver sin elektriske motor, totalt åtte motorer, altså.

Dronen har totalt åtte motorer med hver sin rotor. Foto: BJØRN EIRIK LOFTÅS Vis mer


I midten sitter førerhuset, med plass til én person. Eller førerhus og førerhus, denne farkosten trenger ingen fører. Den kjører nemlig helt av seg selv. Alt du behøver å gjøre er å velge ønsket destinasjon på et kart på det fastmonterte nettbrettet i fronten og trykke «Take off».

I neste øyeblikk starter motorene, løfter farkosten opp i lufta og tar deg trygt frem til destinasjonen i en fart på inntil 100 km i timen.

Foto: BJØRN EIRIK LOFTÅS Vis mer


- Dette høres da ut som en veldig fjern framtidsdrøm?

Nicholas Shepherd kan melde om svært stor oppmerksomhet rundt oppfinnelsen. Foto: BJØRN EIRIK LOFTÅS Vis mer


- Det gjør det kanskje, men dronen er ferdig utviklet og fungerer som bare det. Ehang har jobbet med den i et par år. Vi hadde håpet å kunne demonstrere den på en golfbane her i Las Vegas under messa, men luftfartsreglene er «helt crazy» her i Las Vegas, sier Nicholas Shepherd til Dinside.

Han er hyret inn for å drive PR for oppfinnelsen under messa, og kan fortelle om et sirkus uten like.

- At vi skulle få så mye oppmerksomhet hadde jeg ikke drømt om. Det går i ett, sier han.

Trangt om plassen

Og vi har ingen grunn til å tvile på det. Rundt oss står skuelystne og knipser bilder så kameraer og mobiler går varme.

Som journalist får jeg, som eneste tilskuer, lov til å gå bak sperringene for å ta farkosten i nærmere øyesyn.

Trykk på ønsket destinasjon på kartet, og trykk Lift off. Resten skal gå av seg selv. Foto: BJØRN EIRIK LOFTÅS Vis mer



- Det var ikke mange instrumenter her, kun et nettbrett?

- Ja, vi har laget en nettbrettløsning basert på Google Maps. Og så er det et kontrollsenter som sørger for at alt foregår som det skal under transporten, for eksempel at riktig trasé og høyde velges, sier han.

- Et kontrollsenter?

- Ja, for å ivareta sikkerheten, og ta over styringen av dronen hvis noe uforutsett skulle skje. Sørge for sikkerheten, med andre ord. Slike kontrollsentre skal vi klare å få operative temmelig raskt.

Ingen opplæring

- Hva vil kreves av sertifikater for å reise med denne da?

- Forhåpentligvis ingenting. Som selvkjørende fartøy skal det ikke være nødvendig med opplæring, sier Shepherd med en overbevisende mine.

Skeptikeren i meg er nok godt synlig, men Shepherd er fortsatt like oppglødd når han viser meg hvor enkelt alt er.

- Har dere noen som helst tro på at dette skal bli lov å bruke?

- Det må et regelverk til, helt klart. Det blir egentlig akkurat det samme som da flyet ble oppfunnet. Folk syntes også det var helt vilt den gangen, men da man forstod hvor genialt det var, kom regelverket raskt på plass.

Her ser du flere bilder av farkosten (artikkelen fortsetter):

HAR DU SETT PÅ MAKAN: Ehang 184 kan fly deg trygt fra A til B uten at du behøver å gjøre annet enn å trykke på et kart, hevder utvikleren Foto: BJØRN EIRIK LOFTÅS
Dronen har totalt åtte motorer med hver sin rotor. Foto: BJØRN EIRIK LOFTÅS
Trykk på ønsket destinasjon på kartet, og trykk Lift off. Resten skal gå av seg selv. Foto: BJØRN EIRIK LOFTÅS
Foto: BJØRN EIRIK LOFTÅS
Foto: BJØRN EIRIK LOFTÅS
Foto: BJØRN EIRIK LOFTÅS
Foto: BJØRN EIRIK LOFTÅS
Foto: BJØRN EIRIK LOFTÅS
Foto: BJØRN EIRIK LOFTÅS
Foto: BJØRN EIRIK LOFTÅS


I butikkene i år??

- Og når regner dere med at så skjer for fartøyer som denne?

- Vi håper å kunne levere denne dronen til markedet mot slutten av året, sier han - fortsatt like selvsikker, før han legger til:

- Den er jo helt genial.

Så blir Shepherd huket tak i av en av de mange andre skuelystne - mens jeg blir stående tilbake med ett stort spørsmål fortsatt ubesvart:

Har jeg akkurat vært vitne til fremtiden?

For mer informasjon, ta turen til Ehang.com. Der finner du også en veldig interessant produktvideo.

Si din mening om Ehang-dronen i debatten under. Kan dette være løsningen på fremtidens transportbehov?

Flere ferske saker fra årets CES-messe i Las Vegas