<B>FRONTKJEMPER:</B> - Transnova vil ha proffe operatører som er villige til å satse - og levere den tjenesten de har fått støtte til å etablere. Brukerbetaling er avgjørende for å få regulert bruken av laderne, sier generalsekretær Snorre Sletvold i Norsk Elbilforening. Foto: ØYVIND SKAR/NTB
FRONTKJEMPER: - Transnova vil ha proffe operatører som er villige til å satse - og levere den tjenesten de har fått støtte til å etablere. Brukerbetaling er avgjørende for å få regulert bruken av laderne, sier generalsekretær Snorre Sletvold i Norsk Elbilforening. Foto: ØYVIND SKAR/NTBVis mer

Snart kan alle hurtiglade - uansett

Hurtigladere for elbiler skal bli åpne for alle - uten å ha lomma full av forhåndsbestilte kort.

Det fremgår av et skarpt formulert brev det statlige selskapet Transnova sendte ut i går.

Ifølge en pressemelding fra Elbilforeningen, er kravet sendt til postkassene hos alle landets hurtigladeoperatører. Med en meget kort frist til å rydde opp i sysakene.

Dette er Transnovas hovedbudskap:

  • Hurtigladestasjoner som ikke har tilgangs- og betalingsløsning for tilfeldig forbipasserende elbilister, såkalte drop-in kunder, må åpne sine hurtigladere for fri tilgang snarest og senest 31. mars 2014.
  • Alle hurtigladestasjoner skal ha betalingsordning for drop-in-kunder som minimumsløsning, innen 30. mai 2014.
LES OGSÅ: Er Tesla Model S sikker nok?

Gjelder ikke Tesla

GÅR EGNE VEIER: Tesla har sin egen ordning med helt egne hurtigladestasjoner. Foto: STEIN INGE STØLEN / AUTOFIL Vis mer

Ifølge Ståle Frydenlund i Elbilforeningen får ikke Tesla offentlig støtte til etablering. De er derfor ikke bundet til Transnova-kravene. Dessuten har eierne forhåndsbetalt for tilgangen til Teslas superladere via kjøpet av bilene sine.


Norsk Elbilforening har lenge presset på og anser disse kravene som en seier for landets elbilister.

- De som ikke etterlever våre krav innen de fristene vi har satt, vil få trukket tilbake sine tilsagn til stasjoner som enda ikke er etablert. De vil heller ikke kunne få støtte til nye ladestasjoner i neste utlysningsrunde, uttaler Transnova-leder Erlend Solem.

LES OGSÅ: Vi har testet VW e-Golf

Har betalingsvilje

- Jeg har sagt til operatørene at Elbilforeningen antageligvis er den eneste brukerorganisasjonen i verden som ber om å få betale for en tjeneste. Ikke fordi vi nødvendigvis vil betale, men fordi vi er avhengige av gode og stabile ladetjenester med økende utbredelse. Men prisen på hurtiglading må selvsagt være fornuftig, sier generalsekretær Snorre Sletvold.

- Transnova vil ha proffe operatører som er villige til å satse - og levere den tjenesten de har fått støtte til å etablere. Brukerbetaling er avgjørende for å få regulert bruken av laderne. Slik sørger man for at elbilister som er avhengig av tilgang, og er villige til å betale, får øke bruken og nytteverdien av sin elbil, legger han til.

Hos Elbilforeningen og på elbilforum.no har misnøyen vært stor blant brukerne. Problemet har ikke vært manglende betalingsvilje hos elbilistene, men floraen av ulike ladekort og abonnementsløsninger.

- Et av de største problemene har vært å velge et passende abonnement. Rett og slett fordi ladenettet hos samarbeidende operatører har vært for dårlig. Nå bør alt bli mye bedre, men forutsetningen for det er økt utbygging, understreker Sletvold.

LES OGSÅ: Denne Golfen er bare for Norge

Flere profesjonelle aktører

2013 innebar et teknologisk hvileskjær for operatørene i påvente av den nye europeiske hurtigladestandarden (Combo/CCS, gjelder til nå VW og BMW).
Flere aktører har forlangt utsettelser, men i dag ser vi at det rulles ut stadig flere hurtigladere som støtter både japanske CHAdeMO og Combo/CCS, i tillegg til den nye elbilkontakten (Type 2).

Husk bare at ikke alle elbiler tåler hurtiglading.

DUELL: BMW i3 mot Nissan Leaf

PLUG AND PAY: Alle hurtigladestasjoner skal ha betalingsordning for drop-in-kunder innen 30. mai 2014. Foto: ALL OVER PRESS Vis mer


- Kravene fra Transnova vil nok medføre at man får færre, men samtidig mer profesjonelle, operatører. Altså kan kravene bety at det blir slutt på en og annen enkeltlader her og der. Vi mener drop-in-betaling er et must for at kundene skal kunne høste erfaring med en umoden bransje, sier Sletvold.

- Men selv om kravene som nå stilles er en seier, mener jeg Transnova ikke går langt nok. Det er helt essensielt at hurtigladerne må levere sanntidsdata til NOBIL, slik at elbilistene via tredjepartsprodukter kan sjekke tilgjengelighet og oppetid. For eksempel via apper, legger han til.

LES OGSÅ: Full bil-bonus på halve tiden

Kan gi politisk gjennomslag

De nye kravene er uansett helt i tråd med hva Samferdselsdepartementet ønsker seg:

- Nemlig at brukerne og industrien skal være med og dra lasset for at satsingen på elektrisk mobilitet skal lykkes. De er også avgjørende for at samferdselsminiter Ketil Solvik-Olsen skal få på plass en betydelig større støtteordning for hurtiglading, mener Sletvold.

- Vi savner en storstilt utbygging, som vi håper kommer nå. Og det får vi ikke til med mindre operatørene faktisk bruker midlene de allerede er tilført. Nå får man profesjonelle rammer å styre etter, avslutter Sletvold i pressemeldingen.

NY STANDARD: VW e-Up! benytter seg av den nye europeiske hurtigladestandarden Combo/CCS. Foto: RUNE M. NESHEIM / AUTOFIL Vis mer