<B>URBAN LETTVEKTER:</B> Urbee veier bare 544 kilo, og det er først og fremst fordi den lages ved hjelp av 3D-utskrifter. Betyr det at du snart kan skrive ut en bil i din egen stue. Nei, ikke helt. Foto: Skjermdump fra promovideo
URBAN LETTVEKTER: Urbee veier bare 544 kilo, og det er først og fremst fordi den lages ved hjelp av 3D-utskrifter. Betyr det at du snart kan skrive ut en bil i din egen stue. Nei, ikke helt. Foto: Skjermdump fra promovideoVis mer

Snart er 3D-bilen her

Den ser ut som andre biler, men den lages ikke som andre biler.

Canadiske Jim Kor har ifølge Wired en drøm som ikke likner på mine og dine drømmer. Den drømmen går ut på å lage et byvennlig kjøretøy som er printet ut.

Jada - printet ut, på en såkalt 3D-skriver.

Les også: Nå kommer den snart med ni gir!

Lettvekter

Utgangspunktet er at bilen skal være så lett som mulig, for å bruke så lite drivstoff som mulig. Kjøretøyet, som har fått navnet Urbee (et ordspill på "urban"), har tre hjul, og plass til to passasjerer. Delene ble printet ut i plast ved hjelp av en 3D-skriver hos et amerikansk selskap, RedEye, som har spesialisert seg på å levere slike utskrifter.

Det er her den lille, store revolusjonen kan ligge.

Jim Kor skal tidligere ha designet alt fra traktorer til busser og svømmebasseng(!), men i dag leder han firmaet Kor Ecologic, som altså står bak 3D-bilen Urbee.

Ikke så science fiction: Pioneer med HUD til alle

Tar enormt med tid

URBAN LETTVEKTER: Urbee veier bare 544 kilo, og det er først og fremst fordi den lages ved hjelp av 3D-utskrifter. Betyr det at du snart kan skrive ut en bil i din egen stue. Nei, ikke helt. Foto: Skjermdump fra promovideo

Selve utskriftsprosessen er enkel, men foreløpig tidkrevende. Kor og hans designteam laster simpelthen opp tegningene av for eksempel en støtfanger til RedEye, og så lar en de helautomatiske printerne jobbe på egenhånd til utskriften er ferdig. Delene settes nøysomt sammen lag for lag, og en støtfanger tar for eksempel noen hundre timer å skrive ut.

Delene til hele bilen skal ta rundt 2.500 timer å skrive ut, noe som tilsvarer så mye som over tre måneder med døgnkontinuerlig jobbing.

3D-utskrifter skal kunne gjøre den ferdige delen minst like solid som støtfangeren du finner på nesten en hvilken som helst vanlig bil, først og fremst fordi prosessen tillater en type spesialtilpasning og skreddersøm som ikke er mulig ved tradisjonell bilproduksjon. I tillegg er materialet som brukes (smeltet polymer) særdeles lett, noe som har bidratt sterkt til at Urbee-prototypen kun veier 544 kilo.

Lavere vekt fører som sagt til lavere drivstofforbruk, en av mange hellige graler innen bilindustrien og moderne miljøvernkamp.

Bensinsjokk? Mange biler bruker mer enn du tror

Lager én stor del

Designer Jim Kor. Vis mer


En annen fordel med Jim Kors oppskrift, er at der det tidligere ble brukt mange mindre deler som til slutt ble skrudd sammen til et større hele, så lager heller Kor store, sammensatte deler allerede fra utgangspunktet. Dashbordet støpes for eksempel som én stor del, og dermed eliminerer en behovet for å skru sammen delene i etterkant.

Motoren og bilens chassis er fortsatt metall, og selv om Kor og hans team foreløpig ikke har bestemt seg for nøyaktig hvilken hybridmotor de har tenkt å gå for i den ferdige utgaven, er det tvilsomt om bilen vil yte så mye mer enn de ti hestekreftene som dagens prototype gjør. Toppfarten ligger forøvrig på cirka 65 kilometer i timen, og mesteparten av kjøringen i lavere hastigheter vil foregå ved hjelp av den elektriske motoren. Forviller en seg inn på motorveien svitsjer bilen over til en litt kraftigere dieselmotor.

Urbee skal etter planen settes i en slags masseproduksjon om ikke så altfor lenge, og ifølge Jim Kor har selskapet allerede mottatt 14 bestillinger. Prisen på prototypen ligger på ganske heftige 50.000 dollar (rundt 286.000 kroner). Det er en sum som i dag kan gi amerikanerne en svært pen bil av den tradisjonelle typen, noe som viser hvilke utfordringer Jim Kor står overfor hvis han ønsker en viss utbredelse av Urbee.

Du kan se video av Urbee på test-tur her: