<b>LEGGER OM:</b> Samferdselsdepertementet legger nå om strukturen på landets bompengeselskap for å profesjonalisere driften. Foto: Colourbox.com
LEGGER OM: Samferdselsdepertementet legger nå om strukturen på landets bompengeselskap for å profesjonalisere driften. Foto: Colourbox.comVis mer

Snart blir bompasseringen billigere

Profesjonalisering av bompengeselskapene skal gjøre dine passeringer billigere.

Etter mye bråk rundt lovnadene om billigere bomringer fra regjeringen, ser det nå ut til at vi kan gå billigere veier i møte.

Tidligere i år gikk samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ut og fortalte at regjeringen arbeidet for å redusere bompengebelastningen for folk og næringsliv.

Nå ser det ut til at dette er i ferd med å skje.

Hvor mye det vil utgjøre i besparelser for hver enkelt bilist, vil derimot Ketil Solvik-Olsen ikke gi noen spådommer om.

Profesjonaliserer bompengeselskapene

HAR TATT TID: Ketil Solvik-Olsen er fornøyd med å komme igang med prosjektet han mener allerede har tatt for lang tid. Foto: CHRISTIAN ROTH CHRISTENSEN / DAGBLADET Vis mer


I første omgang gjelder det en administrativ omlegging, som igjen skal skape ringvirkninger for bilistene.

- En omlegging fra dagens 50-60 bompengeselskaper til fem regionale bompengeselskaper legger til rette for økt profesjonalitet i bompengesektoren, både når det gjelder finansforvaltning og innkjøp av tjenester og utstyr, forteller samferdselsministeren.

Dermed skal bompengene i mye større grad kunne gå direkte til utbygging av infrastruktur for veg- og kollektivtransport.

- Omleggingen vil også gjøre hverdagen enklere for bilistene, da du slipper bunker med regninger fra flere forskjellige selskaper, sier samferdselsministeren.

Les også: Er du lei av høye bomregninger?

Det er etter en lengre møteserie med fylkeskommunene har Samferdselsdepartementet nå sendt brev til fylkeskommunene, der de legger til grunn for oppretting av fem regionale selskaper.

Slik blir de nye selskapene dannet
  
Øst:Østfold, Akershus, Hedmark, Oppland, Buskerud, Vestfold og Telemark
Fjellinjen:Oslo og Akershus
Sør/vest:Aust-Agder, Vest-Agder, Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane
Midt:Møre og Romsdal, Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag
Nord:Nordland, Troms og Finnmark


Med denne omleggingen gjør det også arbeidet mot billigere passeringer enklere. Når det blir færre ledd å arbeide seg igjennom, skal det også raskere bli mulig å spare inn penger.

Les også: Her er landets dyreste pendlerstrekninger

Rentekompensasjon og bompengelån

Bompengeselskapene har til nå opparbeidet seg en gjeld på omlag 35 milliarder kroner. Det betyr også at veldig mye av pengene fra bilistene går til å dekke rente- og administrasjonsutgifter.

- Vi arbeider mot fremleggingen av statsbudsjettet, og at vi kan få mulighet til å bruke statens tyngde til å redusere lånekostnadene for bompengeselskapene. I tillegg er det ønske om å kompensere renteutgiftene med hjelp fra statsbudsjettet, ved å innføre en rentekompensasjonsordning for bompenge-lån, fortsetter Solvik-Olsen.

Les også: Elbilfordelene kan ikke vare for evig

Med dette kan altså utgiftene senkes, og trafikantene kan dermed se fremover mot lavere bompengesatser eller kortere perioder med innkreving av bompenger.

Solvik-Olsen ønsker likevel ikke spå i hvor store besparelser dette vil utgjøre for hver og en av oss.