Vis mer

Snacks fra Honda

Honda leter etter løsninger på de fleste utfordringer bilen stiller overfor samfunnet.

Individuell bytransport kan være så mangt, men mange aktive urbane mennesker har et reelt behov for å kunne legge opp sitt eget løp og ikke være avhengige av kollektivtransport eller sykkel. Derfor finnes en reell etterspørsel etter smarte løsninger og biler som Smart ForTwo, Mini og Fiat 500 har vist at den ikke er neglisjerbar.

Eksempelet VW Up!

Det virker sannsynlig at mer og mer av denne typen transport vil bli av typen "null utslipp" altså i første omgang elbiler. ( Vi snakker om null utslipp direkte fra bilen). Men uansett type drivkilde: Flere produsenter leter etter måter å optimisere forholdet mellom plassbruk og nytte for slike kjøretøyer, slik vi så det eksempelvis med Volkswagens konsept Up!

Honda P-Nut

På bilutstillingen i Los Angeles har Honda stilt ut sitt konsept Personal Neo-Urban Transport (P-Nut), som dermed selvsagt utalles som peanut (peanøtt på norsk). Ingeniørhumor... Den er et produkt av det California-baserte designstudioet Advanced Design Studio som Honda opprettet i Los Angeles allerede i 1975.


Bakhjulsdrift

I likhet med første utgave av Up! fra VW har Honda valgt å utstyre sitt konsept, som vi ser her, med motor i hekken - og bakhjulsdrift. Dermed blir det god plass i front og mulighet også for god benplass bak. Her har vi en konfigurasjon med fører alene i front og to passasjerplasser bak. Bilen er 340 centimeter lang, 175 centimeter bred og 144 centimeter høy.

Modulbasert

P-Nut er en designstudie som ikke innrømmer at den er en mikrobil - den kaller seg ultrakompakt. Det skal være en idealløsning for en stor andel av bykjernependlerne som av og til trenger å ta med seg en eller to passasjerer og som er avhengig av fleksibilitet når det kommer til tidsplanlegging. Motorrommet bak er modulært og kan ta imot en gjerrig bensinmotor, en hybridløsning eller en elmotor.

Vi var nylig i København og kjørte en Honda som forekommer oss mer interessant når det gjelder reell nytenkning i forhold til miljøet, nemlig FCX Clarity. Det dreier seg om brenselcellebilen som bruker hydrogen som energibærer. Vår opplevelse av denne kommer vi om kort tid tilbake til.