Nå velger amerikanerne seg små biler som Smart ForTwo.
Nå velger amerikanerne seg små biler som Smart ForTwo.Vis mer

Smått selger stort

Bilmarkedet i USA er i stor forandring.

«Epoken for store, truck-lignende SUV-er er definitivt forbi.»


Bensinpriser som stadig stiger, er bare én av grunnene til at bilmarkedet i USA nå står overfor sitt største skifte på rundt 30 år. Det melder nettutgaven av The New Tork Times.

Fra uattraktiv til trendy

For første gang er nå hver femte solgte bil i USA en liten kompaktbil, viser salgstall fra april. Til sammenligning var kun hver åttende en kompaktbil for ti år siden.

Tendensen til at flere amerikanere velger mindre, mer drivstoff-vennlige biler, har bygd seg opp i løpet av de siste årene. Nylig tok salget imidlertid helt av, da bensinprisen nådde 3,50 dollar per gallon. Samtidig sank salget av pickup- og sportsbiler drastisk.

Honda Fit Vis mer


- Dette er helt klart det mest dramatiske skiftet jeg har vært vitne til i det amerikanske bilmarkedet de siste 30 årene, sier George Pipas, salgsanalysesjef i Ford Motor Company, til New York Times.

Tidligere ble små kompaktbiler sett på som et uattraktivt og billig alternativ til store biler og SUV-er i USA. Nå er de blitt både populære og trendy.

Det at mange amerikanere nå føler den økonomiske nedgangen på kroppen, er også med på å bidra til at flere velger billigere biler. Og billige biler er som regel små.

Toyota Yaris Vis mer


Noen av bilene som opplever en spesielt stor salgsøkning i USA for tiden, er Toyota Yaris, Honda Fit og Fords Focus.

Et veiskille

Med oljepriser som ventes å holde seg høye i årevis fremover, har den amerikanske bilindustrien nå forstått at de er står ved et veiskille.

- Epoken for store, truck-lignende SUV-er er definitivt forbi, konkluderer direktør i Auto Nation, Michael Jackson.

SUV-salget i USA har falt med over 25 prosent i år. General Motors Chevrolet Tahoe gikk for eksempel ned med 35 prosent i april.

Salget av store pickup-biler har også falt kraftig. Man forventer imidlertid at det vil øke igjen, i takt med at økonomien styrker seg. Dette på grunn av at disse bilene brukes mye i jobbsammenheng.

Kjøper mindre bensin

Hvordan denne slankingen av Amerikas bilpark vil påvirke bensinforbruket, er ennå uvisst. Når bensinprisene stiger, er det nemlig mange amerikanere som rett og slett velger å kjøre mindre for å spare penger.

Det finnes imidlertid tegn til at småbiltrenden vil redusere nasjonens bensinforbruk. I California ble det for eksempel kjøpt fire prosent mindre bensin i januar enn året før, noe som tilsvarer 58 millioner gallons, eller rundt 220 millioner liter.

- En del av forklaringen på dette kraftige droppet er helt klart at flere kjører mindre biler i år enn i fjor, mener Tom Kloza, analytiker i Oil Price Information Service.