Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Smartere enn Smart: Toyota i-Road

GENÈVE (DinSide Motor): En helt ny og fleksibel måte å tenke transport på, sier Toyota om i-Road.

Helt ny er den kanskje ikke, og konsepter av lignende type har vært vist flerfoldige ganger gjennom årene. Men her har vi et kjøretøy som virker, og som beviselig (se video nederst i artikkelen!) besitter en ganske fascinerende fleksibilitet.

Verden har gått fremover siden "Swatch-bilen", i dag bare kjent som Smart, kom på markedet i 1998. i-Road fra Toyota er et nytt eksempel på det.

Smart-test fra 2004

Bærekraft

Det Toyota ser for seg er at i-Roads fullelektriske, individuelle mobilitetskonsept kan spille en betydelig rolle i reduksjon av både kø og luftforurensning i bymiljø (fra pressemeldingen). Fra enkelte sider kan i-Road minne om Renault Twizy, men denne har fire hjul. Twizy har imidlertid en fordel: Den kommer i salg i Norge i disse dager.

Les om Renault Twizy her

Lener seg innover

Et forsøksprogram i Grenoble i Frankrike skal bidra til å utrede hva slags mobilitetskonsept man til syvende og sist vil munne ut i. Det tar sikte på å sette ut i livet et slags delingskonsept mellom offentlig og individuell transport, med deltagelse av 70 kjøretøyer av i-Road-typen. Når det gjelder selve kjøretøyet i-Road er den kompakte størrelsen og lettkjørtheten viktige fortrinn. Det at "bilen" lener seg innover i svingene er selvsagt en av de mer spektakulære egenskapene i-Road har, selv om heller det er helt nytt.

Carver One, fra 2006, lente seg også innover, men den var "omvendt" i layout og ble drevet av en Daihatsu-motor på 660 cc og 70 hk. Vis mer


Det nederlandske firmaet Vandenbrink prøvde seg i 2006 med en trehjuling (Carver One), som hadde samme egenskap. Det er kommet nyere versjoner også, men det har aldri tatt av. Den hadde riktignok de to hjulene bak, og ikke foran som her. Den hadde også forbrenningsmotor, mens Toyota tidsriktig nok presenterer en elektrifisert løsning.

Er dette neste Toyota Corolla?

Plass til to

Toyota i-Road har en lukket kupé med plass til to personer. Den kan dermed kjøres uten hjelm. "Bil/motorsykkelen" er 235 centimeter lang, 144,5 centimeter høy og 85 centimeter bred. I urbant miljø burde den dermed være ganske ideell.

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk

Ifølge Toyota gjør bredden også at man kan parkere fire stykker på en enkelt parkeringsplass for biler. Hvis noen skulle ha behov for det ...


To elmotorer

Drivlinjen inneholder et lithium-ion-batteri og to elmotorer, hver med en ytelse på 2 kW. Begge motorene er montert mellom forhjulene. I tillegg til å være stillegående, samt ha rask akselerasjon, hevder Toyota at i-ROAD skal klare en distanse på 50 kilometer mellom hver lading.

Ladingen skjer via en vanlig stikkontakt, og skal ifølge produsenten ta tre timer. i-ROAD kan tenkes å ha en både åpen og lukket kupé. Trehjulingen blir presentert som en ideell transportløsning for å redusere køene i bysentra, i tillegg til å senke CO2-, NOx- og partikkelutslipp, uten at den blir et kompromiss for individuell bevegelsesfrihet.

Produktbilder:


Heller innover

At bilen heller innover i svinger henger sammen med et system Toyota kaller "Active Lean". Det inneholder gir og en såkalt aktuator, som er montert over forstillingen og forbundet med de to forhjulene. En elektronisk styringsenhet kalkulerer nødvendig hellingsvinkel i svingen basert på styrevinkelen, data fra en gyro-sensor og hastigheten på kjøretøyet.

Systemet beveger automatisk dekkene opp og ned, i motsatt retning, og tilfører på den måten riktig hellingsvinkel for å motvirke sentrifugalkraften i sving.

"Active Lean" er også aktivt når i-Road kjøres rett frem på ujevnt underlag. Da kompenserer aktuatoren automatisk for endringer i underlaget for å holde kjøretøyet stabilt. Samtidig er minste svingradius kun tre meter.

Så dette er spennende og vi ser frem til å høre mer om i-Road fremover.

Urbant er kult

Andre spennende, urbane konsepter vi har omtalt er blant annet Opels 1-Euro bil, Audi Urban Concept, VW Nils, Toyota Insect, og Doking XD

Toyota i-Road: Video