<b>NY LADESTASJON: </b> Hedda Heyerdahl hos Salto Ladestasjoner fikk besøk av samerdselsminister Ketil Solvik-Olsen ved åpningen av ny Salto-ladestasjon. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
NY LADESTASJON: Hedda Heyerdahl hos Salto Ladestasjoner fikk besøk av samerdselsminister Ketil Solvik-Olsen ved åpningen av ny Salto-ladestasjon. Foto: KNUT ARNE MARCUSSENVis mer

Smart ladestasjon for elbiler

Morgendagens bensinstasjon for elbiler er åpnet i Oslo.

Den store utfordringen for alle som eier eller vurderer å kjøpe en elbil, er tilgang på strøm. Og det må være nok strøm.

DinSide har tidligere skrevet om kommende hurtigladere, men nå har selskapet Salto Ladestasjoner AS i samarbeid med det franske selskapet EVTRONIC utviklet en ny hurtigladeløsning som skal sikre tilstrekkelig med strøm.

Den første hurtigladestasjonen ved Skøyen i Oslo ble torsdag åpnet av samferdselsministeren, Ketil Solvik-Olsen, som selv kom med noen elbil-innrømmelser. Mer om det om litt.

Husk bare at ikke alle elbiler takler hurtigladere.

Hvordan fungerer denne ladestasjonen?

- Brukerne går inn på internett der de kjøper et klippekort. Via en SMS får de en kode som de benytter når de ankommer ladestasjonen og skal lade. For 30 kroner per klipp velger de mellom alternativene 15, 30 eller 45 minutter hurtiglading med strømstyrke opptil 50 kilowatt, forteller prosjektleder Hedda Heyerdahl hos Salto Ladestasjoner AS.

Tesla med gratis lading for alltid.

Spesiell lader

POWERPARK: Den nye hurtigladestasjonen er lokalisert ved Skøyen i Oslo. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer


Ifølge Salto er deres hurtiglader spesiell fordi de hele tiden har hatt brukeren i fokus ved utviklingen av denne laderen. Den skal være så brukervennlig at det er like lett som å fylle bensin.

Flere brukere kan koble seg opp på samme stasjon og systemet fordeler energien i et køsystem basert på strømbehov og antall brukere.

Salto sier videre at der andre hurtigladere kan ha problemer med tilgang til nok strøm, er utfordringen her eliminert fordi laderen har innebygget et batteri som bidrar til jevn og tilstrekkelig strømstyrke.

Dermed kan stasjonen bruke opptil 88 prosent mindre strøm enn andre ladestasjoner.

Elbilens originale ladekabler er svindyre, men hva med garantien om du velger billigere men uoriginale kabler?

Hvilke elbiler kan benytte hurtigladeren?

- Denne kan benyttes av alle de som har hurtigladetilkoblingen CHAdeMO (journ.anm. gjerne de japanske elbilene som Nissan Leaf og Mitsubishi i-MIEV) CCS 2 (gjerne de tyske som BMW i3 og VW e-Up!) og den fungerer på AC-Type 2, sier Heyerdahl.

Den nye ladestasjonen med det fengende navnet Powerpark er satt opp med støtte fra Transova og Norsk Designråd.

Den skal bli stående i seks måneder som et prøveprosjekt, der de skal innhente erfaringer fra brukerne underveis når det kommer til alt fra brukervennlighet, betalingsmodeller osv.

NYÅPNET: Det var stort fremøte da den nye ladestasjonen ble åpnet i Oslo torsdag. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer


Ingen løfter fra ministeren

Samferdselsminister Solvik-Olsen påpeker at det er løsninger som dette som må til for at kommersielle aktører skal komme på banen. Han vil ikke love mer midler fra Regjeringen øremerket til nye ladestasjoner.

- Nå som elbilen er i ferd med å bli allemannseie, er det svært viktig å få på plass velfungerende ladestasjoner over hele landet. Denne stasjonen er viktig for å finne fram til riktig konsept og teknologi. Den er et resultat av godt samarbeid mellom bransjen, staten og entusiastene, sier samferdselsministeren.

Har du selv vurdert elbil?
- Ja, jeg har hatt en Peugeot iOn på prøvekjøring nylig. Ellers har jeg som amcar-interessert stor interesse for Tesla. Men den blir dessverre litt for dyr for meg. Vi får se hva det blir til. Det er i hvert fall stor sannsynlighet for at vår neste bil blir en elbil, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Og han er ikke alene. Estimatene for 2014 anslår en dobling i salget av elbiler.