Smart CC fra Opel

Sammenbrettbare ståltak er løsningen de fleste velger for kompaktklassekabrioleter, med inntil nå har denne løsningen hatt visse svakheter.

Smart CC fra Opel

  1. Store bilder!
Bildet er manipulert. Vis mer


Særlig all plassen de sammenbrettede takene tar i bagasjerommet har vært et problem, men på disse spennende spionbildene fra Automedia kan det se ut som Opel har funnet en vei rundt problemet.

Tredelt

Vanligvis brettes taket i to deler som innlemmes i bagasjerommet. Ved å dele taket i tre deler blir det mer kompakt, og kan legges i delvis ned i bagasjerommet. Det som stikker ut blir automatisk dekket av et stofftrekk, og vips – bilen ser ut som en tradisjonell kabriolet.

Et stykke igjen

Selv om bildene viser en tilsynelatende ferdig bil er det en god del utvikling igjen før bilen kan presenteres for markedet, sannsynligvis i 2006. Testing av kollisjonssikkerhet og sikring av stive nok strukturer for akseptable kjøreegenskaper gjenstår, og det er ennå ikke klart hvor bilen skal bygges. Det er sannsynlig at den vil bli bygget hos en av de frittstående produsentene som har spesialisert seg på små serier av kabrioleter. Dagens Astra kabriolet bygges for eksempel på Bertone-fabrikken i Italia.

Fjernbetjent

Spionfotografene fikk med seg enda en spennende detalj da bildene ble tatt, taket kan visstnok åpnes via fjernkontrollen til sentrallåsen. Denne detaljen ble introdusert på dagens Astra kabriolet.

Sannsynligvis vil minste motoralternativ bli 1,8-literen på 125 hestekrefter, og minste dieselmotor blir 1,9-literen på 150 hestekrefter fra samarbeidet med Fiat. I følge Automedia kan det ligge en OPC-motor på 240 hestekrefter litt inn i fremtiden for denne modellen.

Med Opel Astra CC vil Opel erstatte både kupeen og kabrioleten.

Store bilder av Opel Astra CC finner du her

Her finner du mer Opel-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder