Når de ble presset til å velge, landet flertallet av våre eksperter på brede fremfor smale dekk vinterstid. Men egentlig mener de alle at vi bør bruke dekkdimensjonen som er oppgitt i vognkortet. Foto: Per Ervland
Når de ble presset til å velge, landet flertallet av våre eksperter på brede fremfor smale dekk vinterstid. Men egentlig mener de alle at vi bør bruke dekkdimensjonen som er oppgitt i vognkortet. Foto: Per ErvlandVis mer

Smale eller brede dekk på vinteren?

I valget mellom brede og smale dekk ville flertallet av våre kilder ha landet på de brede. Men helst ville de ha valgt dimensjonen som står oppgitt i vognkortet.

På onsdag kunne vi fortelle at de fire dekk- og bilkyndige vi har snakket med, anbefaler å plassere de beste dekkene på bakakselen; noe som ikke uventet skapte en relativt frisk debatt. I dag tar vi for oss en annen klassisk dekk-problemstilling: Når målet utelukkende er best mulig fremkommelighet på vinterføre - bør du velge smale eller brede dekk?

Også dette spørsmålet har en tendens til å få opp temperaturen blant bilinteresserte. Og det er jo ikke så rart, fordi dette spørsmålet i likhet med en rekke andre tidløse problemstillinger ikke har noe fasitsvar. Et av problemene som dukker opp er for eksempel å definere "vinterføre", som omfatter alt fra løssnø og slaps til underkjølt regn og speilblank holkeis.

Les også: De beste vinterdekkene 2009

Smale på løst, brede på hardt

Innledningsvis forsøkte derfor alle våre eksperter å slippe unna med å henvise til at vi bør velge den dekkdimensjonen som står oppført i vognkortet. Men da vi la dem under kraftig press og tvang dem til å velge side, så endte til slutt flertallet opp med å velge brede fremfor smale dekk.

Hva mener du?

Når målet er best mulig fremkommelighet på vinterføre: Smale eller brede dekk? (Avsluttet)
Følg vognkortet(35%) 1570
Smale, men ikke for smale(34%) 1508
Brede, men ikke for brede(16%) 731
Jo smalere, jo bedre(11%) 487
Jo bredere, jo bedre(5%) 203
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Ja, dette er et komplisert spørsmål. Vi kan si det slik at smale dekk er best på løst snøføre, slaps og andre løse underlag der det er håp om å trenge gjennom til et underlag som gir bedre feste. På harde underlag som is og hardpakket snø derimot, vil brede dekk - som har et bredere fotavtrykk, gi best fremkommelighet, sier Frank G. Larsen, teknisk sjef hos Continental Dekk Norge.

Rallys vs isbre-kjøring

Han henviser til at rallyutøverne bruker svært smale dekk på vinterføre. Isbrekjørerne på Island derimot, bruker enormt store og brede hjul med lavt lufttrykk og kjempestore fotavtrykk. Sistnevntes mål er å flyte oppå snøen, siden det jo ikke er noe håp om å trenge ned til fastere underlag uansett.

Når vi presser ham til å velge, lander Larsen til slutt på brede fremfor smale dekk, blant annet fordi han mener de fleste av oss i løpet av vintersesongen i langt større grad kjører på harde enn på løse underlag.

Les også: Ruller dekkene dine feil vei?

Grovere oppbygging

Også Jan Ove Kårbø, teknisk sjef i Toyota Norge, ga til slutt etter for presset og valgte seg brede fremfor smale dekk.

- Ja, hvis fremkommelighet er eneste kriterium, ville jeg valgt de brede dekkene. For eksempel vil - når vi snakker om en spesifikk dekkmodell - selve mønsteret være det samme for det smale og det brede dekket. Det betyr at det bredere dekket får en grovere oppbygging, noe som bidrar til forbedret gripeevne, sier Kårbø.

- Når det er sagt, må det understrekes at brede dekk gir høyere forbruk og CO2-utslipp enn smale, sier Kårbø.

Samme dimensjon foran og bak

Bildet viser hvor dramatisk fotavtrykket endres når dekket blir bredere. Legg forøvrig merke til at det "liggende" 225-fotavtrykket egner seg langt bedre for å drenere vann enn det "stående" 195-fotavtrykket. Dette fordi vannet har en kortere vei å gå fra det kommer inn i slitebanen til det er ute igjen. Illustrasjon: Continental Dekk Norge Vis mer


Kjetil Myhre er markedsdirektør i BMW Norge, men er likevel en flittig brukt teknisk kilde i DinSide Motor. Også Myhre har store problemer med å falle ned på en av sidene og vil helst anbefale å følge vognkortet.

- Det jeg imidlertid kan si, er at vi ikke anbefaler ulike dekkdimensjoner foran og bak på vinterføre, sier Myhre.

Men etter kraftig påtrykk ender også Myhre på de brede dekkene.

- Men jeg vil si det går en grense ved rundt 225 millimeters bredde. Til normale biler vil jeg ikke anbefale noe bredere på vinterføre enn dette, sier Myhre.

Les også: Slik skifter du dekk (video)

Høyere marktrykk

Jan-Erik Sofiedal, produktsjef i Nokian Dekk AS, lander til slutt på de smale.

- Ja, de smalere dekkene vil tross alt gi et høyere marktrykk per kvadratcentimeter, noe som vil gi et bedre feste på underlaget. I tillegg har du jo pizzakniv-effekten på løse underlag, sier Sofiedal, som i likhet med alle våre eksperter understreker at det finnes gode argumenter både for de smale og de brede dekkene.

Verken bredt eller smalt

Vårt svar på dagens spørsmål blir derfor "Nei, takk, ingen av delene". Det beste er ifølge ekspertene rett og slett å satse på dekkbredden som anbefales av produsenten som har laget din bil. Og den finner du altså i vognkortet.

Har du en sterk mening om dette temaet? Si din mening i vår avstemming og debattforumet under artikkelen.

Kilder: Frank G. Larsen, teknisk sjef i Continental Dekk Norge, Jan-Erik Sofiedal - produktsjef i Nokian Dekk AS, Jan Ove Kårbø - teknisk sjef i Toyota Norge, Kjetil Myhre - markedsdirektør i BMW Norge

Her finner du flere nyttige artikler: